Tenk positivt, sa TV2

I går var det pressekonferanse om årsresultatet i TV2. Blek og alvorlig ankom Kåre Valebrokk lokalet. Men slik ser i grunnen Kåre Valebrokk alltid ut. Til og med når han smiler.

OG BUDSKAPET TV2

skulle selge inn i går var klart: Det går ikke så dårlig for TV2 som folk vil ha det til. Seersvikten er der, men den er ikke stor. TVNorge glefser TV2 i hasene, som Valebrokk sa - men lillebror er lillebror, og halvparten av pengene TVNorge tjener tilhører TV2. Likevel: En halv gris er ikke det samme som en hel gris, og seerandelen har falt fra 32,2 prosent i 2002 til 29,5 prosent i fjor. Er det bare hikke, vil tallet sprette opp igjen i år. Men fortsetter seertallet å synke framover, er diagnosen alvorlig.

VALEBROKK VIL

slett ikke at vi skal se alvorlig på det. Og resultatene for 2002 så rimelig hyggelige ut. 195 millioner i driftsresultat for konsernet (med datterselskapene) er 13 millioner ned fra 2002, men ikke dårlig. For TV2 isolert var driftsresultatet 222 millioner, ned 11 millioner.

Men så var det framtida. I vår er «Idol» storsatsingen, med dobbelt så mange sendinger som sist. Det skal dra inn unge seere. Men med «Se og Hør» friskt i minne, vet vi at to ganger i uka ikke nødvendigvis blir dobbelt så mye som én. «Idol» er avhengig av en ubestemmelig «Kurt»-faktor: Deltakere som vekker entusiasme lenger opp i seergruppa enn hos fjortisene.

SLIK FOTBALLINTERESSEN

er avhengig av at det norske landslaget henger med. 50 millioner i EM-kostnader er dyrt når Norge ikke kvalifiserer seg. Da forandrer EM seg over natta fra butikk til underskuddsforetak. Kåre Valebrokk skulle gjerne hatt et tidligere skifte av landslagstrener. Fotballgutta spilte ikke bare for Norge, men også for kassa til TV2. Og TV2 tapte.

SIGNALENE VAR KLARE

på to punkter: Underholdning kommer til å få økt plass i prime time. Eventuelt også på bekostning av nyheter. Og TV2 vil konkurrere hardt med TVNorge og TV3, for å sikre markedsmakt i reklamemarkedet. Konkurransen mot NRK tones ned. Over tid må det bety mer kommers-TV, svekket allmennkringkasting. Det betyr større forskjell på TV2 og NRK.

VI FÅR POSITIVT

driftsresultat i alle kvartaler i år, mente en for anledningen optimistisk Valebrokk. Skulle det gå så bra, kan han jo bruke tida til å bekymre seg over det han kalte TV2s «nye lille problembarn», radiosatsingen Kanal 24.