NAKENSCENER: «Game of thrones» får ofte mye oppmerksomhet for mengden nakenhet og sex som flimrer over skjermen i løpet av en episode. Her med skuespiller Emilia Clarke. Foto: HBO
NAKENSCENER: «Game of thrones» får ofte mye oppmerksomhet for mengden nakenhet og sex som flimrer over skjermen i løpet av en episode. Her med skuespiller Emilia Clarke. Foto: HBOVis mer

- Tenker ikke: «Oi, vi har ikke vist noen pupper i det siste»

«Game of Thrones»-produsenten om sexscenene.

BELFAST (Dagbladet): Fantasy-serien «Game of Thrones» som går på HBO Nordic og C More her hjemme får ofte mye oppmerksomhet for mengden nakenhet og sex som flimrer over skjermen i løpet av en episode.

I motsetning til nettverksfjernsyn i USA har kabelkanalen HBO lenge hatt en liberal holdning til avkledde kropper i seriene sine.

Noe som blant annet har gitt opphav til den populære parodien «It's not porn, it's HBO!» og blitt tatt i forsvar av HBOs tidligere programsjef Michael Lombardo.

HYLLEt SERIEN:  Snø-artisten Simon Beck ble hyret inn av TV-kanalen Sky Atlantic for å lage gigantisk ulvetegning i snøen som en hyllest til serien «Game Of Thrones.» Det tok hele 13 timer å fullføre arbeidet. Video: Sky Atlantic Vis mer

- Skjer naturlig

- Jeg anser ikke meg selv for å være en libertiner. Jeg synes alltid slike grafiske scener har hatt sitt formål, sa han i 2014 under The Guardians tv-festival i Edinburgh.

I fjor fortalte Sophie Turner (20), som har spilt Sansa Stark siden hun var 14, at hun takket nei til seksualundervisning da hun var 16 og moren ville ha en mor/datter-samtale:

- Det er ikke nødvendig, jeg vet alt. Jeg kjenner alt som personer kan gjøre sammen - og mer til. Manuset er veldig oppfinnsomt.

Når Dagbladet Magasinet møter tv-seriens medprodusent og manusforfatter Bryan Cogman på settet i Belfast sammen med et knippe internasjonale journalister har han dette å si om de frilynte scenene:

- Nakenheten er bare noe som skjer naturlig, enten føles det riktig i en scene eller så gjør det ikke det. Det er jo ikke sånn at vi setter oss ned og tenker «oi, vi har ikke vist noen pupper i det siste».

Slik sett mener han det ikke er noen forskjell på avgjørelsene om nakenhet og andre ting, som for eksempel om man viser et hode som kappes av i blodig detalj eller velger å klippe til neste scene.

- Og så er det selvsagt ikke bare manusforfatterens avgjørelse, det er også regissøren og skuespilleren og hva de er mest komfortable med. Vi tenker ikke på dette på langt nær så mye som andre gjør. Det er en del av livet, og av fortellingen.

Slott ble telt

Om serien ikke har et nakenbudsjett, har den likevel et mer tradisjonelt budsjett som spiller direkte inn på hva man får se på skjermen.

- Vi har ikke ubegrenset med penger og må forholde oss til det. Dermed må vi gjøre... Jeg vil ikke kalle det kompromisser, men valg.

- Er det noen spesifikke situasjoner hvor du har vært nødt til å justere ambisjonene?

- Et eksempel fra andre sesong er at en scene som foregår i et slott legges til et telt i stedet. Og denne lille steinstrukturen...

Han henviser til Shane's Castle, slottsruinen hvor dagens scene filmes. Opprinnelig ble Stark-familiens gravkjeller filmet her, i dag er et kjellerrom ominnredet til å befinne seg i slottet i King's Landing.

Umulig bjørn var mulig

I blant opplever han også at det umulige er mulig likevel.

Han minnes spesielt en episode i tredje sesong, hvor manuset krevde at Brienne skulle bekjempe en bjørn for å beskytte Jaime.

- Jeg tenkte «noe sånt får vi aldri til, så vi får bare finne ut av hva vi kan gjøre i stedet». Men da sa de «neida, dette fikser vi, hun kan slåss med en bjørn»! Og jeg bare «fabelaktig!»

Faktisk er det ofte andre ting som er vanskeligere å få til riktig.

- Tonen i serien er vrien. Dette kan være en veldig dyster og deprimerende fortelling, så vi er veldig bevisste på at vi må kontre det med humor i så stor grad som vi klarer.

Forbi bøkene

Med den sjette sesongen av «Game of Thrones» i full gang er serien nå forbi bøkenes handling, all den tid George R. R. Martin ennå ikke har rukket å få ut sjetteboka «The Winds of Winter».

På spørsmål om hvorvidt det er en lettelse å ikke lenger ha George R.R. Martins bøker som rettesnor svarer Cogman:

- Herregud, nei! Det er veldig gøy, men definitivt en diger utfordring. Jeg har aldri vært mer fornøyd enn da rammeverket for den nye sesongen var ferdig, fordi det hadde vært tyngre å komme dit.