PÅ ANBUD: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn.
Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
PÅ ANBUD: Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpixVis mer

Debatt: Ambulansetjeneste på anbud

Tenkningen i Oslo passer ikke denne landsdelen

En så komplisert virksomhet som å fly ambulansefly i arktiske strøk bør rett og slett ikke overføres fra anbudsvinner til anbudsvinner hvert sjette år.

Meninger

På reise i Finnmark opplever jeg en befolkning preget av engstelse og usikkerhet. Avisene er preget av at alle ambulansefly over hele fylket står på bakken. Både leger, piloter og tillitsvalgte i landsdelen har ropt ut hvordan pilotmangelen setter liv i fare. Leger reagerer på at de ikke er blitt informert om situasjonen i god tid i forveien. Man kan sende medisiner med hurtigruta, men ikke betente blindtarmer eller blødende hjerner. Slike tilstander må behandles nå og ikke om en uke.

Spaltist

Tore Nyseter

har flere år bak seg i helse- og sosialsektoren og offentlig forvaltning. Han er nå pensjonist, og har skrevet boka "Velferd på avveie". Han sitter i Det sentrale eldreråd i Oslo kommune.

Siste publiserte innlegg

Akutthjelp er livreddende. Kommuneoverlegen i Gamvik og Lebesby mottok en kvinne på legevakten kl. 05.30. Hun kunne gå i fødsel og legen ba om ambulansefly. Han fikk beskjed om at det kunne først komme fire timer senere. Det viste seg at prosessen gikk raskere enn forventet og fødselen måtte foregå på fastlegens kontor. Det ble sendt et redningshelikopter men da var fødselen gjennomført. Alt gikk bra med mor og barn, men her kunne det ha oppstått komplikasjoner, og da er risikoen meget stor når ikke fødestue eller sikring på fødsel er tilgjengelig.

En livstruende syk pasient med akutte hjerteproblemer måtte hentes i Kirkenes med helikopter fra Tromsø for så i siste liten å bli behandlet på universitetssykehuset i Tromsø. Slikt helsevesen skal vi ikke ha. I Finnmark er primæroppdraget stort sett transport fra kommunen hvor man blir syk og til sykehus, men i Sør-Norge er det mest sekundæroppdrag fra mindre til større sykehus. Det vi søringer glemmer er de enorme avstandene i Finnmark med ustabile værforhold i et arktisk klima. Da er ambulanseflyene selve livsnerven i helsevesenet, som har reddet utallige liv. Nå frykter befolkningen at liv kan gå tapt.

Krisen i luftambulansetjenesten i Nord-Norge kan få meget alvorlig konsekvenser hvis den ikke løses omgående. Ingen har hittil i skrivende stund kunne skissere en løsning, aller minst helseminister Bent Høie. Han var nylig i Tromsø og Bodø for å skaffe seg oversikt over situasjonen og påpekte da at situasjonen ikke hadde fått alvorlige konsekvenser. Men det har bevislig vært nære på. Det snakkes om å leie helikoptre fra Forsvaret, men det er ikke et fullverdig alternativ. Det Høie har gjort så langt er å be Helse Nord snarest mulig å komme med en plan for hvordan situasjonen skal håndteres.

Ifølge avisa Nordlys var det i løpet av en uke 37 tilfeller der helseforetakene i nord ikke klarte å skaffe lufttransport. Her handler det om akuttiltak og ikke planer. Menneskeliv står på spill. Denne alvorlige krisen oppsto i forbindelse med at et svensk selskap vant anbudskonkurransen og skal i 2019 overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år.

Anbudet ble gitt til det svenske selskapet fordi det var 300 millioner lavere priset. Forhandlinger om en kollektiv overgang for pilotene til det nye selskapet strandet. Vilkårene var blitt redusert. Pilotene hadde akseptert lønnstilbudet som i realiteten betød sosial dumping, men tilbudet ble trukket og ambulanseflyene ble stående på bakken. Tilbudet under forhandlingene var også at pilotene ble tilbudt en bonusordning på 40 000 kroner dersom piloten hadde under 0 % fravær et helt kalenderår. Dette er en uakseptabel ordning som gjør at man presses til å jobbe selv om man burde vært i sengen.

Ut ifra et sikkerhetshensyn er dette ikke akseptabelt og er dessuten i strid med Luftfartsloven som sier at ethvert besetningsmedlem er pliktig til å avstå fra tjeneste om bord hvis man er syk.

Spørsmålet som det er naturlig å stille er: hvordan kunne helseforetakene overse anbudets personellmessige og sikkerhetsmessige konsekvenser? Denne situasjonen reiser også et viktig og sentralt helsepolitisk spørsmål, som handler om pasientsikkerhet og forutsigbar drift av en meget viktig del av helsevesenet, som er et offentlig ansvar.

En så komplisert virksomhet som å fly ambulansefly i arktiske strøk bør rett og slett ikke overføres fra anbudsvinner til anbudsvinner hvert sjette år. Og når en pilot blir syk, holder det ikke å ringe en vikar uten lokalkunnskap. Derfor kan ikke denne virksomheten konkurranseutsettes.

Konsekvensene av anbudssystemet ser vi nå klart, selv om Høie mener det fungerer bra. Men det er forskjell på konsekvenser, realiteter og ideologi. Ordføreren i Sør-Varanger krever at luftambulanse-anbudet omgjøres slik at situasjonen blir normal igjen. Han mener at verken helseministeren eller helseforetakene har vært klar over hvor kritisk dette kunne bli. Derfor må anbudet annulleres. En så viktig del av den offentlige infrastruktur som luftambulansetjenesten må være offentlig drevet som en integrert del av helseforetaket.

Ordføreren i Tromsø har bedt Riksrevisjonen om å ta tak i saken, og SV, Ap og Sp har bedt om en redegjørelse fra helseministeren. Det lyt skje fort. Etter å ha bodd i Finnmark gjorde jeg en viktig erfaring. Jeg opplevde hvor usentralt Oslo ligger til. Hvor forskjellig livsgrunnlaget er for befolkningen, hvordan klimatiske forhold preger livsførsel og mellommenneskelig samvær, og hvordan tenkningen i Oslo ikke passer i denne landsdelen. Derfor må stortingspolitikere i Oslo og helsetoppene i Tromsø besinne seg og lytte til de som har skoen på her i Finnmark. Denne gang står det om liv og død for syke og sårbare mennesker

Lik Dagbladet Meninger på Facebook