Teppet opp for Ibsen

I kveld starter den femte Ibsenfestivalen med premiere på lystspillet «De unges forbund». Festivalens og Nationaltheatrets ferske sjef, Eirik Stubø, benyttet gårsdagen til å skaffe seg en dress.

- Hei, jeg har ikke kommet ordentlig i gang med å «sjefe» ennå. Foreløpig gjør jeg bare det jeg får beskjed om. Jeg føler meg omtrent som en skuespiller som blir sendt ut på scenen uten å vite hvilket stykke han skal spille, sier Stubø.

Tidligere teatersjef Ellen Horn åpner årets festival som kulturminister, med Eirik Stubø ved sin side som teatersjef. Det var ikke helt planlagt.

- Da Jens ringte Ellen, måtte jeg bare trå til, selv om jeg egentlig hadde et halvt år igjen som sjef for Rogaland Teater. Det er Ellen som har satt sammen festivalprogrammet, men jeg synes hun har gjort en god jobb, sier Stubø, og forteller at han er spesielt spent på teatrets egne produksjoner, «De unges forbund» og «Fruen fra havet» .

- Og i Malersalen skal Elias Rukla kjempe mot røkla. Jeg er veldig fornøyd med at vi skal spille Dag Solstads «Genanse og verdighet» . Det er en begivenhet at en så profesjonell forfatter debuterer som scenedikter.

Potent festival

Årets festival kan by på Ibsen-gjestespill fra England, Tyskland, Russland, Danmark og Litauen.

- Ibsens betydning kan ikke overdrives. Han er kanskje den største dramatikeren, ved siden av Shakespeare.

Stubø har ikke sittet med hendene i fanget siden han flyttet til Oslo fra Stavanger rett før sommeren. Han har allerede planlagt en festival for samtidsdramatikk som skal foregå annethvert år, det året det ikke er noen Ibsenfestival.

- Nå skal vi først ha en skikkelig diskusjon om Ibsenfestivalen, både internt og offentlig, i etterkant av årets festival. Det er ti år siden Ibsenfestivalen ble arrangert første gang, så det er på tide å evaluere den grundig. Vi trenger en potent og vital Ibsenfestival, det er hevet over all tvil, fastslår Stubø.

Hans ambisjon er å få til et tettere samarbeid mellom dagens dramatikere og teatret.

- Ibsen var selv teatermann, han jobbet blant annet som instruktør. Men det var for hundre år siden. Jeg ønsker at vi skal få til mer av det samme i dag også.

Frekk og provoserende

I Stavanger hadde Stubø så stor suksess med sine eksperimenter mellom dramatikere og skuespillere at han ble kalt teatrets «wonderboy».

Etter noen måneder som sjef for landets største og nasjonale teater begynner Stubø å få kontroll over alle krikene og krokene i den ærverdige bygningen.

- Nettopp fordi Nationaltheatret er en så høytidelig institusjon trenger det et pust av noe nytt. Jeg vil være frekk og provoserende, og mener at vår oppgave er å ta et ekstra tak når det gjelder ny, nasjonal diktning. Vi må definere hva vi legger i begrepet «nasjonalteater».

Selv velger han seg Strindberg framfor Ibsen, og mellomeuropeisk dramatikk framfor den angloamerikanske retningen. Men først etter nyttår kommer hans egen smak til syne. Fram til da skal han håndheve Ellen Horns høstprogram.

- Klart det skal bli deilig å få sette sitt personlige preg på repertoaret. Men som teatersjef er man ikke bare opptatt av de enkelte stykkene, sammensetningen og helheten er like viktig, sier Stubø.

I morgen trekker han i nydressen og hilser kulturministeren velkommen til «sitt» teater.

TIL TOPPS PÅ IBSEN: Sjefen for årets Ibsenfestival, Eirik Stubø, er full av beundring for Henrik Ibsens posisjon som dramatiker.