BRUKTE HUMOR: Terje Grøndal (37) fra Steinkjer i Nord-Trøndelag har fått enorm oppmerksomhet for sin klage til Canal Digital. Selv tror han det er humoren som har truffet rett hjem hos det norske folk. Foto: Privat
BRUKTE HUMOR: Terje Grøndal (37) fra Steinkjer i Nord-Trøndelag har fått enorm oppmerksomhet for sin klage til Canal Digital. Selv tror han det er humoren som har truffet rett hjem hos det norske folk. Foto: PrivatVis mer

Terjes (37) klagemelding til Canal Digital hylles av tusener

- Tror jeg fikk fram et smil på dem som håndterer kundeforespørslene.

(Dagbladet): De mye omtalte forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital, har ført til fortvilelse for svært mange tv-seere den siste tida. 

Det er ennå ikke klart å komme til enighet om prisen på distribusjonen av kanalene, og dermed står kundene fortsatt uten TVNorge og de 12 andre kanalene som eies av Discovery Networks. 

Misfornøyde kunder har samlet seg i protest, og på Canal Digitals egne Facebook-sider hagler det med tilbakemeldinger.

Én av meldingene kan vel sies å ha fått mer oppmerksomhet enn andre. 

- Delt frustrasjon Etter at Terje Grøndal (37) fra Steinkjer i Nord-Trøndelag forfattet en noe annerledes klage, og publiserte det på Canal Digitals Facebook-side i går, har meldinga i skrivende stund fått over 25 000 liker-klikk, samt at teksten er blitt delt over 2800 ganger.

Overfor Dagbladet forklarer Grøndal at responsen har vært enorm. Selv hadde han aldri trodd at meldinga ville få så mye oppmerksomhet, men tror grunnen til dette er fordi klagen er skrevet på en humoristisk måte. 

- Vi har vært kunde hos Canal Digital i omlag 10 år nå, og deler, på samme måte som mange andre, en frustrasjon over situasjonen som er nå. Canal Digital sendte oss nylig et tilbud hvor vi kunne få se tre gratis filmer som kompensasjon for å miste 13 kanaler, et tilbud man måtte man ta i bruk innen 8. februar. 

- Dette synes jeg var litt provoserende, og jeg bestemte meg derfor for å sende et tilsvar. 

Kjære Canal digital. Jeg beklager å måtte meddele at pga brudd i forhandlingene mellom meg og min bankkonto vil dere...

Posted by Terje Grøndal on Tuesday, February 2, 2016

«Kjære Canal Digital. Jeg beklager å måtte meddele at på grunn av brudd i forhandlingene mellom meg og min bankkonto vil dere miste 40 prosent av mine innbetalinger inntil konflikten er løst. Som en MEGET god kompensasjon kan dere få se tre bilder av meg på min Facebook-konto. Tilbudet må benyttes innen 8. februar. Skulle konflikten vise seg å bli langvarig, vurderer jeg å la dere få se ytterligere to bilder. Dette mener jeg er en fullgod kompensasjon. Jeg vil benytte annledningen til å takke for deres forståelse, og håper dere er tålmodige med meg i en fastlås situasjon. Mvh Terje Grøndal.»

Svarte med samme mynt Selv har han bitt seg merke i en del negativt ladet og det han selv omtaler som «surmaga» klager fra brukerne til Canal Digital, og valgte dermed en annen framgangsmåte.

Dette førte også til at Canal Digital svarte med noe samme mynt:

«Hei Terje! Vi skjønner hvordan du har det - det er en krevende situasjon, og håper virkelig du snart får gjenopptatt forhandlingene med din bankkonto. Selv om det selvsagt ikke erstatter betalingen fullt ut, syns vi det er flott at du byr på noen bilder som et plaster på såret mens denne konflikten pågår. Vi krysser fingrene for at dere snart finner en løsning på konflikten, og imøteser mer informasjon når det foreligger! Lykke til!» 

-  Jeg hadde ikke et håp om at dette ville fungere, men jeg tror jeg fikk fram et smil på dem som håndterer disse kundeforespørslene hos Canal Digital. Min melding var bare ment humoristisk, så dette var veldig artig. Det er tross alt ikke de stakkars folkene på kundesenteret sin feil, sier Grøndal.

- Herlig Infosjef for Canal Digital Satelitt, Kenneth Pettersen beskriver meldinga fra Grøndal med ett ord: Herlig.

- Det var en tilbakemelding med en god dose sjarm, samtidig som det var snev av alvor i det. Det er sagt på en finurlig måte, sier Pettersen.

- Det har jo vært kjempeengasjement rundt denne saken, og det at man kan ha med seg en blanding av humor og alvor i denne saken synes vi bare er flott.

- Hva tenker dere om at over 25 000 mennesker har trykket «liker» på innlegget?

- Det viser hvilket engasjement det er rundt saken. Det er jo en Facebook-post som er skrevet med ordentlig snert i.

- På Facebook-veggen deres er det en rekke kunder som har skrevet melding, og mange av dem er sinte. Hvordan opplever dere det?

- Det er en del støtte å få, og så er det mange som savner tv-kanalene og vil ha dem tilbake. De er kunder hos oss og får regningen hos oss, og da er det naturlig å henvende seg til oss når de ønsker å få det løst, sier infosjefen, og legger til:

- Det er naturlig at de gir uttrykk for det. Vi leser hver eneste melding, og gjør vårt aller beste for å få kanalene tilbake igjen.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram