Terjesen med Kittys koloritt

«De er synlig på lang avstand. To svarte prikker i en verden av grå stein og lysegul sand. Innenfor dem bølger gresset grønt og frodig. Utenfor dem havet, endeløst og blekt gråblått. Over dem er himmelen vid og blå.»

  • Marianne Terjesen begynner boka si om maleren Kitty Kielland (Gyldendal) ved å la et karakteristisk jærmaleri tre fram gjennom ordene. Seinere følger persontegningen som et verbalt framkalt dobbeltportrett av søster og bror Alexander. Og med klare kontraster mellom det umake søskenparet. Det er ikke bare en journalistisk dreven måte - med røtter hos Christian Krohg - å lede leseren inn i tidsbildet på. Terjesens flytende framstilling vitner også om hvor dypt bevandret hun er i stoffet. Litteraturlista bak står ikke for å imponere. Den og sansen for Kiellands bilder er fundamentet.
  • Hadde bare alle vært like grundige som journalisten i NRK Rogaland når det gjelder formidling av kunst. Et skrekkens eksempel på det motsatte så man nylig fra Marienlyst sentralt, da Halfdan Egedius og Harald Sohlberg ble sauset sammen på tv med ordføleri og skvalmusikk. Typisk nok var ikke Sohlberg-spesialisten Øivind Storm Bjerke brukt som konsulent. Terjesen finner derimot de viktige veimerkene, enten det dreier seg om å sikte rett på Kittys tydelige franske forbilde - Jules Bastien-Lepage - eller den nære jærvennen Arne Garborg. Kunsthistorikere som Hild Sørby og Anne Wickstrøm har pløyd mye mark for Terjesen.
  • Det var ikke så lett å utdanne seg til et kunstnerliv i «Dameclassen» på Kitty Kielland tid (1843- 1914), mens mannlige kolleger som Eilif Petersen, Christian Skredsvig og Erik Werenskiold gikk på «Herreacademier» i München og Paris. Jevnaldrende og - under Frankrike-tida - samboende Harriet Backer ble derfor en særdeles viktig støtte. Resultatene fra felles atelier/bolig i Seine-byens rue de l'Université taler for seg. Kjærligheten hadde ikke gode kår i Kittys kraftige kropp, men motet fantes til overmål. Svenske venner fikk hennes humør fram i Romas livlige gatebilde - og ute på campagnaen.
  • Likevel ga det «uendelige Jæren» størst uttelling for den fine maleren. Det så man i Rogaland Kunstmuseum for fire år siden. Nå er det spennende å lese om at «Livet avhenger av arbeidet» for Kitty Kielland i Marianne Terjesens velskrevne bok.