Spotify

Tester ut høyere priser på nordmenn

Norge er testmarked for økte priser hos Spotify.

Det melder det norske bransjebladet Ballade, som viser til en artikkel i Music Business Worldwide (MBW).

I fjor økte Spotify prisene på musikkstrømmetjenesten, men det har ikke skremt nordmenn fra å være abonnenter.

Fra 99 til 109 kroner

I juli 2018 økte Spotifys «Premium»-pris per måned fra 99 kroner til 109 kroner - men bare i Norge.

Etter å ha gjennomgått Spotifys prisstrategi og siste årets musikkforbruk, konkluderer MBW som følger:

«Prisøkningen fra juli 2018 må være mer enn en test».

For nå følger Spotify etter med økte priser for hele Skandinavia. Den kommende prisøkningen er omtalt hos Bloomberg News, men skal ikke være bekreftet fra Spotifys side.

Ti prosent mer for oss

Hvorfor det er nordmenn og skandinaver som er forsøkskaniner for en økning på ti prosent, vites ikke. Men internasjonale aktører er jo klar over at vi i Skandinavia har sterk kjøpekraft og har en stor digital nettbruk.

Veksten i avkastning fra strømming i Norge tredoblet seg fra 2017 til 2018. Bak tallene ligger flere sammenhenger.

MBWs er krystallklare i sin konklusjon:

«Spotifys priser hadde ingen innvirkning på veksten i det norske strømmemarkedet sist år. Dette viser at økningen brakte etterlengtet inntjening».

Inntekter ned - abonnenter opp

I 2018 har strømmeoverskuddet, med inntekter fra både betalte og gratis/reklame-finansierte tjenester, nådd 656 millioner NOK. Det er en økning på nærmere 40 millioner fra året før, skriver Music Business Worldwide.

Nettstedet skriver videre at Spotifys månedlige strømmeinntekter per hode i snitt går nedover, mens antall abonnenter går opp.

Om økte inntekter i Skandinavia vil gi artister høyere honorarer, sier artikkelen ikke noe om. Det er en kjent sak at artister ønsker en større andel strømmeinntektene.