Se for deg gnisten i øynene til seksåringen på første skoledag. Han som gleder seg sånn til å begynne på skolen, til alt han skal lære. Den gnisten må ikke bli erstattet av vondt i magen, nederlag og manglende mestring.
Kent Gudmundsen (H) mener jeg har skivebom når jeg skriver at Høyre satte en stopper for fem- og seksåringenes myke overgang til skolen, og at dette hadde sammenheng med PISA-sjokket. At dette også er noe landets lærere og forskere mener, velger han å overse.
PISA-resultatene var Høyres hovedargumentasjon for endringene. La meg minne om grepene daværende kunnskapsminister Clemet gjennomførte som fundamentalt endret skolen for de minste.
En av de sentrale endringene var at de yngste elevene skulle være mer på skolen. På 1.–7. trinn økte timeantallet med hele ni timer i uka, og timene økte fra 45 til 60 minutter. Det førte til lengre økter, mer stillesitting og mindre bevegelse.
Høyre fjernet også klassedelingstallet, makstallet for antall elever i en klasse, som ga betydelig større elevgrupper. I dag ser vi trinn på opptil 90 elever i ett og samme areal. At dette har konsekvenser for elevene, spesielt de med særskilte behov, er åpenbart.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger