Tetris er umulig

Forskere har regnet på hvor vanskelig det irriterende spillet egentlig er.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Som alle så frustrerende godt vet så går det ikke an å vinne i Tetris, det er bare snakk om å holde ut lengst mulig. Før eller siden fylles skjermen opp av umulige figurer, og da det er «game over».

To IT-forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) bestemte seg for å finne ut hvor umulig spillet egentlig er, og hvor mye datakraft som egentlig måtte til for å få full suksess i spillet.

<>

Tetris

<>Tetris ble skapt av den russiske matematikeren og dataingeniøren Alexey Pajitnov i 1985. Spillet foregår på et rutenett der grupper av blokker i forskjellige sammensetninger stedig glir nedover. Det gjelder å stable de irregulære blokkene slik at en får hele rader. Slike rader slettes for å gi plass til nye blokker. <>Når stabelen av blokker når toppen av rutenettet er spillet over.

Svaret er uendelig mye.

Målet med Tetris, å eliminere flest mulig av de fallende brikkene gjennom å stable de i fulle rader, viste seg nemlig å tilhøre en gruppe matematiske problemer kalt «NP komplett», skriver nettstedet Science News.

Disse problemene er i praksis uløselige. Det er lett å sjekke om et mulig svar er korrekt, men å finne en løsning på en NP-problem tar tilnærmet uendelig lang tid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer