HEMMER SANSEINNTRYKKENE: Å spille spill som «Tetris» kan muligens hindre at folk som opplever et traume opplever såkalte «flashbacks» - men bare dersom det spilles rett etter hendelsen, mener en gruppe britiske forskere ved Oxford-universitetet. Foto: YOSHIKAZU TSUNO / AFP / SCANPIX
HEMMER SANSEINNTRYKKENE: Å spille spill som «Tetris» kan muligens hindre at folk som opplever et traume opplever såkalte «flashbacks» - men bare dersom det spilles rett etter hendelsen, mener en gruppe britiske forskere ved Oxford-universitetet. Foto: YOSHIKAZU TSUNO / AFP / SCANPIXVis mer

- «Tetris» kan hindre flashbacks etter traumer

Om du spiller med en gang.

(Dagbladet.no): Å spille puslespillet «Tetris» kan hjelpe til med å redusere posttraumatisk stress, har britiske forskere kommet fram til ifølge BBC News.

Forskerne ved universitetet i Oxford viste en forstyrrende video med ulykkesbilder til en gruppe forsøkspersoner, og etter en halvtime ble halve av gruppen satt til å spille «Tetris».

Får ikke festet seg
Disse testpersonene viste seg i ettertid å få færre «flashbacks» fra de forstyrrende bildene enn de som ikke spilte «Tetris».

Forskerne mener at siden hjernen ble opptatt med spillet, fikk ikke bildene tid til å feste seg til minnet for godt.

- Vi ville finne en måte å dempe graden av «flashbacks» - de rå sanseinntrykkende av traumer som er overrepresentert i minnet til de med posttraumatisk stressyndrom, sier doktor Emily Holmes ved universitetet til BBC News.

Modifisere hjernen
Posttraumatisk stress kobles ofte til soldater som har deltatt i en væpnet konflikt, men kan også ramme folk som har opplevd en sjokkerende og brå hendelse. Et av hovedtrekkene er ifølge BBC at forstyrrende bilder, lyder eller lukter vender tilbake i hverdagen.

Undersøkelsen ble iverksatt for å se om det er mulig å modifisere måten hjernen skaper minner på i timene etter en hendelse.

- «Tetris» kan virke ved at spillet kjemper for hjernens ressurser når det kommer til sanseinntrykk. Vi foreslår at det helt spesifikt forstyrrer måten sanseinntrykk legges i tiden etter traumet, og dermed reduserer antallet «flashbacks» som oppleves etterpå, sier hun - men legger også vekt på at ingen sikre konklusjoner kan trekkes på bakgrunn av undersøkelsen.

Skeptisk
Professor David Alexander ved Aberdeen Centre for Trauma Research er på sin side skeptisk til undersøkelsen:

- Det er etisk umulig å simulere en hendelse som er så katastrofal som den type hendelser som kan lede til et posttraumatisk stressyndrom, sier han.

Han viser også til at forsøkspersonene var klar over at noe «uventet» ville skje, i motsetning til traumatiske hendelser i virkeligheten.

Så spørs det også hvor mange som er i stand til - både fysisk og mentalt - til å trekke fram en spillmaskin eller lignende kort tid etter å ha opplevd et stort traume?