Tett med fossilindustrien

Oljesponsingen av Kongsberg Jazzfestival er i år mer omfattende og mer synlig enn noensinne.

SPONSES:  Kongsberg Jazzfestival fylte 50 forrige uke. På bildet (f.v.): Tidligere festivalsjef Tore Flesjø , festivalsjef, Kai Gustavsen og ordfører Vidar Lande.
SPONSES: Kongsberg Jazzfestival fylte 50 forrige uke. På bildet (f.v.): Tidligere festivalsjef Tore Flesjø , festivalsjef, Kai Gustavsen og ordfører Vidar Lande. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke hadde Kongsberg Jazzfestival 50 års-jubileum. Vi jobbet begge for festivalen, henholdsvis som musiker og funksjonær. I den forbindelse føler vi på et dilemma som gjelder stadig mer av norsk kulturliv. Hva har det å si at festivaler som denne er sponset av selskaper som profitterer på virksomheter som ødelegger for vår egen og, ikke minst, våre barns framtid?

For sponsorene er motivet klart: De ønsker å synliggjøre seg selv på en positiv måte, og hva egner seg vel bedre til det enn kulturen? Vi får imidlertid signaler fra flere som føler seg ukomfortable med jazzfestivalens valg av samarbeidspartnere. Likevel virker det som om det sitter langt inne å skulle mene noe om det offentlig. Dette er den andre grunnen til at kultursponsing er så attraktivt for fossilverstingene - det demper og utsetter den uunngåelige debatten om framtida til norsk olje og gass.

I Kongsberg Jazzfestival er selskapet FMC såkalt generalsponsor. I år har festivalen også inngått en millionavtale med den lokale giganten Kongsberg Gruppen.

FMC var ifølge FORTUNE Magazine «The world most admired oil and gas equipment service company» i 2012. FMCs avdeling på Kongsberg inngikk i fjor en avtale verdt opp til sju milliarder kroner om å levere teknologi til olje- og gassfelt i Vest-Afrika. De er også involvert i store prosjekter i blant annet Brasil. For to år siden inngikk selskapet en avtale med Statoil på opp mot tre milliarder kroner for å utvikle teknologi som kan øke utvinningsgraden på norsk sokkel. Kultursponsing er for denne bransjen lommerusk - som gir vanvittig mye lettkjøpt omdømme tilbake.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer