«Thaos» fram fra glemselen

Renée Fleming og Thomas Hampson i lysende samspill

Bortsett fra instrumentalmellomspillet som har status av sviske, er denne operaen lite kjent.

Det er ikke helt lett å skjønne hvorfor, etter å ha hørt denne utgivelsen på Decca, med Renée Fleming og Thomas Hampson som glitrer i de to hovedrollene, kurtisanen Thaos og munken Athanael.

Historien er ellers luguber nok, en salig blanding av lyst og askese, av anger og omvendelse. Operaen bugner av sensuell velklang. Og den står og faller med hovedrolleinnehaverne.

I så måte kunne den knapt stå seg bedre. Renée Fleming er på høyden av sin karriere med en stemme så myk og smidig som du kan ønske deg og med et stort potensial for utsving mot det lette og kokette eller det høydramatiske og inntrengende. Thomas Hampson for sin del, som tidligere har utmerket seg med en ulastelig baryton, går dypere inn i karaktertegning enn jeg ville ha trodd mulig for ham. Slik hører vi kjernen i stemmen, fast og samtidig vibrerende av uttrykk, perfekt for en rolle som faktisk hører til romantikkens flotteste i dette rollefaget.

Resten av besetningen er som skreddersydd for verket, og Bordeaux-operaen med Yves Abel på dirigentplass spiller himmelhøyt over fransk provinsoperanivå. Kort sagt, en ny referanseinnspilling for en lite spilt romantisk opera.