ANNO 1963: De første filmede opptakene av hitlåter med The Beatles er preget av svart/hvite konsertbilder. Seinere ble promofilmene mer profesjonelle og kunne minne om moderne rockvideoer. Her er de i 1963; George Harrison, Paul McCartney,  John Lennon og Ringo Starr. 50 filmede sanger er nå utgitt på en ny  DVD-boks sammen med CD-samlingen "1". Foto: AP/Dagbladet
ANNO 1963: De første filmede opptakene av hitlåter med The Beatles er preget av svart/hvite konsertbilder. Seinere ble promofilmene mer profesjonelle og kunne minne om moderne rockvideoer. Her er de i 1963; George Harrison, Paul McCartney, John Lennon og Ringo Starr. 50 filmede sanger er nå utgitt på en ny DVD-boks sammen med CD-samlingen "1". Foto: AP/DagbladetVis mer

The Beatles synger hitlåter på 50 historiske filmopptak

Wandrups utvalgte: Sakte nærmet de seg rockvideoen.

CD/DVD/BLU-RAY: Den første Beatles-låta jeg hørte, var «Twist and Shout». Det må ha vært på Radio Luxemburg i 1963 at denne umiddelbart fengende sangen nådde øret og resten av kroppen.

Jeg var 12 år og ante ikke hvem som sang eller hvilken innflytelse denne typen musikk skulle få på livet mitt.

Hadde jeg sett The Beatles live, slik vi får på et svart/hvitt TV-opptak på denne samlingen av 50 filmede Beatles-sanger, ville jeg sett John Lennon gi alt foran mikrofonen og de andre tre andre smile og le med sitt «lange» hår.

Boksen «1 +», innholder hit samlingen «1», altså alle førsteplassene på hitlistene, på CD pluss en tjukk bok med to disker, fulle av live-opptredener og tidlige forsøk på regisserte filmer som ledsager sangene.

Den ene disken følger de 27 hitlåtene, den andre er en alternativ samling på 23 sanger.

Videokonseptet var ennå ikke utviklet, men the fab four gjør så godt de kan med enkle effekter og kostymer. De var bajaser med mye sans for humor og slapstick.

«I Feel Fine» fra 1966 er et skritt vekk fra sceneopptredenen, med bilder fra godset Chiswick House, og året etter følger utendørsopptak til «Strawberry Fields Forever», et tidlig eksempel på det som etter hvert ble rock-videoen.

«Within You Without You/Tomorrow Never Knows» brakte sjangeren videre i psykedelisk, surrealistisk retning, og «A Day In The Life» er et spennende tidsbilde.

På «Hey Jude» fra 1968 opptrer gruppa med publikum for første gang på to år.

Boksen viser hvordan gruppas image endrer seg gjennom seks år fra det naive til det bevisste, til glede både for nykommere (for eksempel små barn) og erfarne fans.