- The Blacksheeps går glipp av titusener

Fordi de ikke spilte selv på hitlåta.

(Dagbladet.no): I gårsdagens Dagbladet fortalte faren til The Blacksheeps-gitarist Emilie at bandet «følte det var juks» da de ikke fikk lov til å spille selv på studioinnspillingen av «Oro jaska beana». Bare vokalist Agnete fikk være med, mens resten av bandet ble byttet ut med profesjonelle musikere.

Dette kan ført til at bandet går glipp av vederlagsmidler på flere titusener av kroner, tror Anders Odden, prosjektmedarbeider for Musikernes fellesorganisasjon.

- Dette dreier seg ikke bare om at The Blacksheeps er blitt urettferdig behandlet. De er blitt fratatt inntekter fra den låta som kanskje kommer til å bli deres eneste hit. Det må jo være surt for dem å gå glipp av penger som for eksempel kunne blitt brukt til innkjøp av nye intrumenter, sier Odden til Dagbladet.no.

- Ikke ondsinnet
Oddens regnestykke baserer seg på at musikere får inntekt fra Gramo når verket de spiller på framføres offentlig. Hvis The Blacksheeps hadde vært registrert som musikere på låta, ville dette gitt gode kroner i kassa. Ifølge Oddens beregninger kan låta ha blitt spilt så hyppig som 500 ganger på nasjonal radio. 

Nå er det trolig bare vokalist Agnethe som får inntekter fra Gramo. Studiomusikerne får også godt betalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Odden, som selv har musikererfaring fra band som Apoptygma Berzerk, Cadaver og som studiomusiker for Satyricon, tror The Blacksheeps kan ha vært ofre for dårlig rådgivere.

- Jeg tror ikke bandet har blitt ondsinnet lurt, men det er noe veldig norsk over at det ikke planlegges for at en låt skal bli en hit. Man legger aldri opp til at det skal gå bra. I dette tilfellet betyr det tapte inntekter for bandet, sier han. 

Dårlig kunnskap
De som spilte på låta er Tre Små Kinesere-veteranen Ulf Risnes, Freddy Bolsø og Ronny Wikmark. De kan trolig vente seg tusenlapper hver i bonus som følge av sin deltakelse.

Det er The Blacksheeps selv som har skrevet «Oro jaska beana».

- Jeg syns det vitner om mye uvitenhet hos folkene rundt bandet. De som jobber som bakmenn i Norge er stort sett avdanka, og de kjenner ikke systemet. Eller de er sleipe, og vet akkurat hva de gjør, sier Anders Odden.

- Hadde folka bak The Blacksheeps vært smarte, ville bandet selv spilt de partiene de klarte og overlatt det andre til studiomusikerne. I så fall ville alle fått bra betalt for sin deltakelse.

Gramo selv ønsker ikke å oppgi hvor mye penger de betaler ut til musikere og plateselskaper. Statistikk fra fjoråret viser at det var gitarist Børge Petersen-Øverleir som fikk mest radiospilling av norske musikere. 

- Ikke rett til å vite
Daglig leder Stein Vanebo i plateselskapet MBN, som nå også er rådgiver for The Blacksheeps, er ikke videre glad for utspillet fra Anders Odden.

- Du har ikke rett til å be om informasjon om artistenes inntekter. Om Musikernes fellesorganisasjon har rett til, og vil vite disse tingene, får de kontakte oss formelt og ikke via en journalist. Jeg forstår at du spør, men synes dette nærmer seg litt ufint, sier Vanebo.

I og med at The Blacksheeps er låtskriverne bak «Oro jaska beana», har de rett på vederlagsmidler fra Tono.

- Jeg synes egentlig dette er litt frekt. Du ber om innsyn i avtaler mellom plateselskap og barn og deres foreldre. Alle MGP jr.-artistene blir tatt godt vare på når det gjelder royalties. Men ja, de får Gramo inntekter og ja de får Tono/ncb-inntekter.

I gårsdagens Dagbladet fortalte Vanebo at det var manglende studioerfaring, dårlig tid og hensynet til de andre MGP jr.-artistene som var årsakene til at bandets medlemmer ble erstattet.