Anmeldelse: The Cure i Oslo Spektrum

The Cure anno 2016 sliter med å oversette inderligheten til scenen

Homeopatmedisin for melankolien.

57 SNART 16: Robert Smith, frontmann i The Cure, er en evigung sjel – og hjørnesteinen som redder bandets oslokonsert fra å bli fullstendig forglemmelig, skriver vår anmelder. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
57 SNART 16: Robert Smith, frontmann i The Cure, er en evigung sjel – og hjørnesteinen som redder bandets oslokonsert fra å bli fullstendig forglemmelig, skriver vår anmelder. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KONSERT: The Cure lager mesterlige lydspor til ungdommen.

Det er nemlig noe spesielt ved dette bandet og deres evne til ikke bare å speile, men også forsterke følelsen av være en vandrende bunt med nerver – enten man druknes i et hav av kjærlighetssorg eller er stormforelska for første gang.

Min far, som var 17 år da gjennombruddsalbumet «The Head on the Door» så verdens lys i 1985, endte opp med å introdusere meg for The Cure da jeg var tenåring. I motsetning til mye av musikken som preget mine formative år (les: Tool og Seigmen), er det imidlertid ikke ubehagelig å lytte til det britiske postpunkbandet i dag.

Tvert imot: Skru det på, og det føles som å lytte til det for første gang igjen.

Det spørs om ikke det skyldes at vokalist Robert Smith er en evig 16-åring. Sånn fremstår han i hvert fall under deres konsert i Oslo Spektrum – som del av deres første store europaturné siden 2008 – der han danser keitete, er iført sin karakteristiske scene kid-uniform og fremfører flunkende nye låter («Never Be the Same») som tar for seg akkurat de samme tingene som The Cure-låter alltid har dreid seg om.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer