Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

The Eye

Tynt premiss, men stilige bø-effekter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: Hold deg fast! står skrevet over lerretet med skjelvende bokstaver. Og «The Eye» er i gang. Meldingen formidler umiddelbart poenget med filmen - å skremme oss. Derfor har regissørene, brødrene Pang fra Hongkong, konsentrert seg om audiovisuelle effekter. Historiefortellingen har de tatt lettere på.

Grøsseren handler om Mun, som har vært blind siden toårsalderen. Ved hjelp av en hornhinnetransplantasjon får hun synet tilbake. Gleden blir imidlertid kortvarig. For i tillegg til å se den fysiske virkeligheten har Mun fått evnen til å se avdødes sjeler som ikke får fred. Synene er triste, illevarslende og groteske. Hun får hjelp av en ung, mannlig terapeut, og de bestemmer seg for å ta et oppgjør med de forpinte sjelene.

Utgangspunktet for handlingen er tynt. Filmen forsøker å selge oss at evnen til å kommunisere med de døde sitter i ytterst i øyet, i hornhinnene. Godt pakket inn i østlig mystikk fungerer det likevel, på et slags vis. Mye takket være Angelica Lee i hovedrollen, stilige visuelle løsninger og en effektiv lydside. Men kjærlighetshistorien mellom pasient og terapeut er det lite futt i. «The Eye» byr på snikende uhygge og får deg til hoppe i stolen en gang eller to, men spredte gys gir ingen helhetlig filmopplevelse.