Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

The Forgotten

Glem det, bare glem det.

FILM: Ingenting er bedre enn en film hvor handlingsforløpet overrasker deg. «The Crying Game» har en legendarisk plottvist, og det har «The Usual Suspects» og «Den Sjette Sansen» også. Uforutsette hendelser som kommer som julaften på kjerringa, men som likevel passer inn i filmens indre logikk. «The Forgotten» byr også på overraskelser, men istedenfor å gi filmen mer dybde, går hendelsesforløpet over alle støvelskaft. Filmen åpner som en psykothriller, men ender med biljakter, hemmelige agenter og folk som forsvinner - bokstavelig talt! - i løse lufta. Når sluttpoenget til slutt avslører seg, er det også så søkt at det bare blir latterlig.

Telly (Julianne Moore) sørger over sønnen Sam. Han døde i en flyulukke og hun tilbringer flere timer hver dag med å stirre i gamle fotoalbum. Men plutselig en dag er Sam retusjert bort fra familiebildene. Både Tellys ektemann og psykolog hevder at han aldri har eksistert og at Telly er spik spenna gæærn. Telly begynner å tvile på sin egen mentale helse, men etterhvert møter hun Ash (Domic West), som også mistet datteren sin i flyulykken. Sammen prøver de å finne ut hvordan barna har blitt visket bort fra kollektive bevisstheten. For ikke å snakke om hvem som har makt nok til å gjøre det. Svaret er selvfølgelig romvesener. Typisk Hollywood å ty til X-Files under en idétørke.