- «The Fox» er i en kritisk fase

Nå må Ylvis slå til med full kraft om de ønsker internasjonal suksess, mener eksperter.

(Dagbladet): Musikkvideoen til Ylvis-brødrene «The Fox» kan ha nådd toppen av popularitetsskalaen. Medieviter Magnus Brøyn mener de to bergenserne er avhengig av et nytt USA-besøk om de har planer om å slå gjennom for alvor.

- Det at de nå drar tilbake til USA er helt avgjørende for hvor stor suksess denne videoen blir. De er nødt til å dra ned dit for å utnytte interessen mens den er på topp, sier han til Dagbladet.

Sammenliknes med Psy
Flere medier har de siste ukene dratt en sammenheng mellom Ylvis' «The Fox» og den sørkoreanske popartisten Psy sin suksess med sangen «Gangnam Style». Da den sistnevnte musikkvideoen passerte 50 millioner visninger, eksploderte populariteten. I løpet av en ukes tid hadde Psy passert 100 millioner visninger, og det er nettopp derfor Brøyn understreker viktigheten av å smi mens jernet er varmt.

- Nå ser det allerede ut som om populariteten har begynt å synke. Tallene stiger ikke like raskt lenger. Det var akkurat på denne tiden at låta «Gangnam Style» eksploderte. Revelåten er inne i en kritisk fase nå, sier han.

- Tildstedeværelse
Musikkjournalist Asbjørn Slettemark er enig i at det er viktig å være til stede om du ønsker å lykkes i det amerikanske markedet.
En unik mulighet

- Tilstedeværelse er ekstremt viktig i den bransjen Ylvis jobber i, spesielt i USA. Den sjansen de har fått er absolutt helt unik, og de har et potensial til å nå bredere ut enn hva de har gjort hittil. Det er fremdeles mange i USAs befolkning som ikke vet hvem Ylvis er, så de har mye å vokse på, sier han.

TV-fokus
På spørsmål om TVNorge ville vært villige til å endre produksjonsskjemaet for å gi brødrene flere muligheter til å besøke USA, svarer mediesjef Hanne McBride at gutta foreløpig har fullt fokus på talkshowet.

- Nå er det engang slik at det er komikere brødrene er, og fokuset på den internasjonale popmusikk-karrieren og sammenlikningen med Psy kommer fra andre enn dem selv. Hvis de bestemmer seg for å motta karriererådgivning fra medievitere og journalister, skal vi ta hensyn til det.

-Rent praktisk er det Ylvis' eget produksjonsselskap som produserer talkshowet. Redaksjonen er erfaren og skrudd så godt til at de kan klare seg i korte perioder med programlederne fysisk utenfor kontorlokalene. Ved forrige USA-tur lagde de innslag fra reisen og kommunikasjonen fungerte godt over dammen.

TILSTEDEVÆRELSE: Musikkjournalist og tidligere lyverket-programleder Asbjørn Slettemark sier at tilstedeværelse er ekstremt viktig i den bransjen Ylvis jobber i, spesielt i USA. Foto: Anders Grønneberg
TILSTEDEVÆRELSE: Musikkjournalist og tidligere lyverket-programleder Asbjørn Slettemark sier at tilstedeværelse er ekstremt viktig i den bransjen Ylvis jobber i, spesielt i USA. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- Ser dere på braksuksessen til Ylvis som en fordel eller ulempe for talkshowet?

- Gutta elsker det de holder på med, og «The Fox»-videoen ble laget som innhold til talkshowet «I kveld med Ylvis». Braksuksessen er en anerkjennelse av deres unike talent, og en high-five til vår humorsatsing i TVNorge.

- Er det realistisk at gutta drar ned til USA igjen i nærmeste framtid?
 
- Med den enorme interessen de møter i utlandet, håper jeg de får muligheten til å takke ja til noen av de spektakulære henvendelsene de får. De sier selv at det er full fokus på talkshow framover, og det blir opp til dem å vurdere hva de kan være med på og samtidig fortsette å lage et show vi alle er stolte av.

MÅ TRÅ TIL: Ylvis-gutta opplever eventyrlig suksess, men er avhengig av et nytt USA-besøk for å holde statusen ved like, mener eksperter. . REUTERS / NTB Scanpix
MÅ TRÅ TIL: Ylvis-gutta opplever eventyrlig suksess, men er avhengig av et nytt USA-besøk for å holde statusen ved like, mener eksperter. . REUTERS / NTB Scanpix Vis mer