Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

The Jayhawks

Feel-good- album med tidløs, countryinspirert pop.

CD: Etter «Hollywood Town Hall» (1992) og mesterverket «Tomorrow The Green Grass» (1995) har Jayhawks lagt lista høyt. Kanskje for høyt.

Mange trodde Minneapolis-bandet var ferdig da Mark Olson flyttet med kona (og artisten) Victoria Williams til Joshua Tree-ørkenen i California, men gruppa kom sterkt tilbake med «Sound Of Lies» i 1997. «Smile» (2000) ble en liten skuffelse, men med Ethan Johns som produsent og Rick Rubin som eksekutiv produsent, er Gary Louris (sang/gitar/munnspill) og Marc Perlman (bass) fra originalbesetningen og Tim O'Reagan (trommer/perkusjon/gitar/sang) på rett vei igjen - med et akustisk roots-uttrykk som tidvis kan minne om Crosby, Stills & Nash.

Plata innledes med fire av de beste Jayhawks-låtene som er skrevet (alle signert Louris) - i særdeleshet «Tailspin» (med eks-Eagles Bernie Leadon på banjo) og «All The Right Reasons» . Men gruppa klarer ikke å holde et like høyt nivå gjennom de resterende ti sporene.

Låtene blir for like og for enkle i uttrykket, og gruppa hadde tjent på å droppe noen av de svakeste av dem.

Bonus-cd-en «More Rain», med seks spor, deriblant demo- og akustiske versjoner og livesporet «Waiting For The Sun» fra «Hollywood Town Hall», er heller ikke interessant nok til at det blir toppkarakter for Louris & co.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media