KASTER INN HÅNDKLEET: Søskenparet Karin Drejer og Olof Drejer fra Stockholm har hatt elektrobandet The Knife i mange år og insisterer på bli avfotografert i masker, to kullsvarte, halvmeteren lange hjemmelagde neser, pluss trenchcoat. Foto: Agnete Brun, MAGASINET/Dagbladet
KASTER INN HÅNDKLEET: Søskenparet Karin Drejer og Olof Drejer fra Stockholm har hatt elektrobandet The Knife i mange år og insisterer på bli avfotografert i masker, to kullsvarte, halvmeteren lange hjemmelagde neser, pluss trenchcoat. Foto: Agnete Brun, MAGASINET/DagbladetVis mer

The Knife legges ned

Søskenduoen med maskene gidder ikke mer.

Søskenduoen bekrefter at de legger opp etter høstens turné på sin egen hjemmeside.

- Når vi er ferdig med turneen i november, kommer vi til å avslutte. Det er vår siste turné, sier Karin Dreijer i et intervju med magasinet Dazed & Confused.
31. oktober spiller den kritikerhyllede søskenduoen The Knife i Stockholm og dagen etter i Gøteborg. med blant annet materiale fra deres 2013-album «Shaking til Habitual». Men det blir altså siste sjanse til å få se Karin Dreijer og Olof Dreijer i Sverige.

Elektropop-duoen ble startet i Gøteborg i 1999 og har produsert fire studioalbum: «The Knife» i 2001, «Deep cut» i 2003, «Silent shout» i 2006 and «Shaking the Habitual»

Karin Dreyer begrunner nedleggelsen av bandet,  slik:

- Vi har ingen forpliktelse mot noen til å fortsette. Det skulle bare vare så lenge det var gøy, sier Karin Dreijer til Dazed & Confused.

Ingen planer Selv i presseskrivet for den planlagte turneen, med opptredener rundt i Europa, skriver The Knife at det er «Vår siste turné!»

Karin Dreijer sier til magasinet at hun ikke har noen planer om hva som deretter skal skje.

- Når vi er ferdige med The Knifes siste konsert i midten av november, skal jeg begynne å fundere på mitt neste steg, sier hun. Fullpakket skjema Broren Olof Dreijer har derimot skjemaet fullbooket.

— Jeg kommer til å fortsette med å jobbe med Houwaida Hedfi. Jag ska mikse og produsere hennes nya album. Hun er en fantastisk komponist, sier han til Dazed & Confused.

I tillegg til i Stockholm og i Göteborg spiller The Knife også i Berlin, Manchester, London og Reykjavik.

Kritikerrost Dagbladets anmelder ga «Silent shout» en femmer på terningen og skrev: «Med sine forkvaklede elektrobeats og xylofonfetisj har The Knife vært frontkjempere for den nye svenskepopen i flere år. De produserte Robyns isfunky «Who's that Girl», og lånte bort Karins furiesære stemme til Røyksopp på «What else is there». «Heartbeats» fra andrealbumet «Deep Cuts» (2003) ble kåret til 2000-tallets beste låt av det svenske musikkbladet Sonic i høst, og den ble covret av Jose Gonzales i sprettballreklamen til Kodak. Det er ingen tvil, The Knife er det nye Max Martin.»

Kritiserte norsk musikk - Artister har et ansvar, sier Karin Dreijer Andersson til Dagbladet under Øya-festivalen i fjor. Hun uttalte at norsk metall er veldig rasistisk og sexistisk. 

- Du snakket om at det i Norge ikke er så mye direkte politisk musikk, men Norge har jo en tradisjon for høyreekstremistisk musikk, Varg Vikernes, Burzum, metal-scenen deres. Det er ekstremt rasistisk og sexistisk. Jeg synes det er rart og skremmende at ingen tar et oppgjør med det. Som artist har man muligheten til å snakke ut. Når man har en posisjon der man blir lyttet til, må man bruke den for å snakke for dem som ikke har den muligheten. Norsk metal er så glorifisert i utlandet, så hypet og så veldig rasistisk og sexistisk. Jeg synes det er skummelt at ingen reagerer på det, sa hun i fjor.

BAK FORHENG: Da den svenske elektropopduoen The Knife spilte på Øya-festivalen i 2006, spilte de rett og slett bak et forheng. 

Foto: Adrian Øhrn Johansen/Dagbladet







FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET



TLF: 47905092
BAK FORHENG: Da den svenske elektropopduoen The Knife spilte på Øya-festivalen i 2006, spilte de rett og slett bak et forheng. Foto: Adrian Øhrn Johansen/Dagbladet FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET TLF: 47905092 Vis mer