The Limey

Upåklagelig håndverk i god thriller med innlagte filmatiske genigrep.

Terence Stamp og Peter Fonda er severdige nok, men det er Steven Soderberghs fortellerteknikk som har hovedrollen i «The Limey».

Klipping, bilder, kameraføring og lydbruk er til fingerspissene elegant og gjør filmen mer fascinerende enn historien egentlig tilsier. Den er i utgangspunktet verken så spennende eller så morsom som Soderberghs forrige, «Utenfor rekkevidde».

Han har dessuten foretatt et lite genitrekk ved å bruke klipp fra Ken Loach\'s «Poor Cow» fra 1967 for å gi Stamp-figuren Wilson en fortid. Han er «The Limey», en engelsk straffedømt på tur til Los Angeles for å finne ut av datterens død. Hun var kjæreste med plateprodusenten Terry Valentine (Fonda). Wilson har helt rett i at dødsfallet ikke var en hendelig ulykke og leker katt og mus med den elegant utseende sjarmør og drittsekk i halvannen time.

De to står godt til hverandre i all sin ulikhet. Soderbergh har moret seg med å legge inn hentydninger til Fondas «Easy Rider»-fortid på lydsiden - kort sagt gjennomtenkt til siste detalj. En tett, god og litt forutsigbar thriller, dette, med upåklagelig håndverk.