Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

The Machinist

Ubehaget sitter i kroppen i mange timer etter å ha sett «The Machinist».

FILM: Når skuespilleren Christian Bale går til så store ytterligheter at han slanker seg 30 kg for en rolle, fortjener han nesten at filmen er av «Pianisten»-kaliber. Brad Andersons «The Machinist» er også en elegant og komplisert psykothriller. Filmens Hitchcock-inspirerte spenningsgrep framkaller både et kroppslig og mentalt ubehag som sitter i flere timer etter at man har forlatt kinosalen.

Industrimaskinisten Trevor Reznik lider av søvnløshet, spiser ikke og vasker til stadighet hendene i klorblekemiddel. Han har sluttet å være sosial med kollegene på jobben og tilbringer kveldene med å lese Dostojevskijs «Idioten». «Hva har skjedd med deg?» spør kollegene. Uten å få svar. De eneste øyblikkene vi får litt innsikt i hvordan Trevor var tidligere, er når han er på besøk hos den kjærlighetssultne og prostituerte Stevie (Jennifer Jason Leigh).

Ellers piner han seg gjennom hverdagen, og etter hvert blir det vanskeligere og vanskeligere å skjelne hva som er virkelig, og hva som bare foregår i Trevors hode.

Nå klarer riktignok «The Machinist» hele tida å opprettholde både spenningen og paranoiaen, men fokuset på ubehaget blir så sterkt at det etter hvert går på bekostning av filmens framdrift. I tillegg har vi etter hvert fått så mange filmer der fortelleren ikke er til å stole på, at det til slutt blitt litt for enkelt å gjennomskue både Trevor og manus.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media