DEBATT

Kompetanseutvikling

The missing link i politiet

Samhandlingsproblem synes å være en del av læringsutfordringene i politiet, og øvrige nødetater, spesielt under tunge PLIVO-oppdrag (pågående livstruende vold.).

SAMHANDLING: Vår forskning viser at det må være samsvar mellom nivåene. Det er forutsetningen for effektiv samhandling. Og, nettopp samhandlingsproblemet synes å være en del av læringsutfordringene, skriver innsenderne. Her er politidirektør Benedicte Bjørnland.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SAMHANDLING: Vår forskning viser at det må være samsvar mellom nivåene. Det er forutsetningen for effektiv samhandling. Og, nettopp samhandlingsproblemet synes å være en del av læringsutfordringene, skriver innsenderne. Her er politidirektør Benedicte Bjørnland. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Herner Sæverot og Glenn-Egil Torgersen.
Herner Sæverot og Glenn-Egil Torgersen. Vis mer

Med utgangspunkt i vår kronikk i Dagbladet (14. juli) støtter politiforskerne og -utdannerne Brita Bjørkelo og Kjersti Eckblad med kolleger ved Politihøgskolen vår bekymring om læring i politiet (Dagbladet 28 juli).

Imidlertid sporer de noe av debatten om sakens kjerne: Hvorfor lærer ikke politiet bedre. I stedet lekser de opp alle synsvinkler og faglige tilnærminger som er aktuelle for generell læring og kompetanseutvikling i politiet.

Vårt hovedfokus var på læring i den operative delen, spesielt PLIVO – pågående livstruende vold.

Når det gjelder politiet generelt, i hverdagsoppgaver som f.eks. opprettholdelse av ro og orden, UP og grensekontroll, synes alt å være i sin skjønneste orden. Den skarpe delen, derimot, krever en noe mer ressurskrevende og finmasket pedagogikk enn de overordnede kontor-teorier, som PHS-forskerne viser til.

Selvsagt er vi enige i at et så alvorlige læringsproblem som politiet generelt har, må knekkes med mange vinklinger og faglige støttetiltak. For å få til strategisk kompetanseutvikling i en kompleks organisasjon som ordensmakten – hvor mange etater og avdelinger skal samhandle for å få til full effekt – må mangfoldet i vitenskaper til.

Som tidligere ansvarlig for Forsvarets høyeste utdanning i kompetanseutvikling; SKIF - Strategisk kompetanseledelse i Forsvarsektoren, er dette kjent lærestoff. Men, vi mener at politiet gjør dette i dag, og at det har vært gjort lenge. Bredden og mangfoldet i analyser har vært der, uten at det har blitt bedre.

Vi pekte derfor på det som manglet, nemlig gjennomgripende analyser angående hvorfor læringen har uteblitt, gitt med den vitenskapen som har dette som spesialfelt: Pedagogikkvitenskapen. Det mangler fortsatt, og forskerne ved PHS synes ikke å øyne dette i sitt debattinnlegg.

Heldigvis nevner de læringsnivåene til John Inkster Goodlad (1920-2014), hvor poenget er at læring må skje på alle hierarkiske nivåer i en organisasjon.

Vår forskning viser også klart og tydelig at det må være samsvar mellom nivåene. Det er forutsetningen for effektiv samhandling. Og, nettopp samhandlingsproblemet synes å være en del av læringsutfordringene både i Politiet og øvrige nødetater – spesielt under tunge PLIVO-oppdrag.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer