Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

THE ROLLING STONES

April 1964

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svart rhythm & blues fra fem hvite ungdommer fra London og omegn? Gjett om! De har riktignok et svare strev med de rolige låtene; «Honest I Do» er nærmeste hjelpeløst amatøristisk og upresist framført, og hadde det ikke vært for en vokalist extraordinaire ville «You Can Make It If You Try»... vel.

Den temmelig malplasserte instrumentalen «I've Got A Witness» er bevis på at de så absolutt er ute og forsøker seg i ukjent landskap, men tenk om Stones en gang kunne spilt «I'm A King Bee» på bluesfestivalen på Notodden! Stones gjør Chuck Berry til århundrets vorspiel-låt, og vi noterer at de allerede med debuten hadde tillit til egn egen låt (ved siden av pseudonymet Phelges «Now I've Got A Witness»).

«Tell Me (You're Coming Back)» er vaskeekte Jagger/Richards - og veldig pop; vi snakker gutter på rundt de 20 som måtte leite på loft og kjeller for å finne sine egentlige musikalske røtter. Rundt dem regjerte Beatles, Cliff & Shadows - og Muddy Waters var på ingen måte på moten.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!