«The Roman Polanski Collection»

Roman Polanski-filmene samlet.

DVD: Etter en vellykket start på karrieren i Europa, var dørene til Hollywood vidåpne for polske Roman Polanski. Etter den ikke helt vellykkede skrekkomedien «Vampyrenes natt» («The Fearless Vampire Killers»), satte Polanski tennene i «Rosemary\'s Baby». Resten er historie. Filmen gjorde Mia Farrow og Polanski til stjerner, og har skremt gravide kvinner i snart førti år. Den bærer preg av tidens tann, men måten den er laget levner ingen tvil - dette er klaustrofobisk paranoiaskrekk på sitt beste/verste.

«Den hadde neppe blitt laget i dag. Man hadde antakeligvis regnet med at den var for tung og komplisert for publikum». Dette kommer fram i ekstramaterialet til «Chinatown», Polanskis klart beste film.

Det regissøren, manusforfatter Robert Towne og produsent Robert Evans sier, er kanskje riktig. Og vi skal være glade for at man tenkte annerledes i Hollywood for tretti år siden. Historien om korrupsjon og familietragedie i 30-åras Los Angeles er tidløs. «The Tenant» («Leieboeren») er den siste i denne samlingen, for øvrig også den siste filmen Polanski laget på amerikansk jord. En guffen affære som involverte sex med en 13 år gammel jente, gjorde at regissøren stakk tilbake til Europa før rettssaken kom opp. «The Tenant» er ikke min favoritt, men bevares, den byr på massevis av veldreid uhygge.

Bonusmaterialet er så som så. «The Tenant» byr bare på en trailer, mens «Chinatown» og «Rosemary\'s Baby» har retrointervjuer (fra 2000), sistnevnte har også en gammel bakomfilm. Ikke mye nytt, altså, heller ikke all verdens bonusmateriale. Men alle filmene, «Chinatown» især, fortjener absolutt merkelappen «klassiker».

PRISBELØNT GRU: Roman Polanski lanserer sin nyeste film «Oliver Twist» i Madrid i november i fjor. Foto: SCANPIX