The Siv og Jens show

Norsk valgkamp er faktisk kort, der den er klemt trangt mellom skoleferien og partilederdebatten 12. september. Til gjengjeld er den intens, og gis bred dekning i NRK og TV2. Det kan jo skyldes at forskjellen mellom de fleste norske partier er så små at det kreves mye TV-tid å gjøre dem synlige.

Derfor gnir også redaktørene seg i hendene over at Erna salvet Siv som mulig regjeringspartner. Da kan Jens og Siv utnevnes til hovedmotstandere og statsministerkandidater. Det gir dramaturgi til sendingene, og utfordringer til alle i mindre roller: Hvordan nå opp mellom et utall Siv-mot-Jens debatter?

NRK synes å søke todelt i sin valgdekning. Saklighet og underholdning blir mer atskilt. Etter noen år der stemningen skulle være lett og uformell kan det i år bli mer konflikt og temperatur i utspørringer og debatter. Mandager og onsdager skal Atle Bjurstrøm ta politikerne ut til debatt blant velgergrupper som er berørt av avgjørelsene – det er alltid en lettere øvelse for opposisjonspartier enn regjeringspartier.

Folkepanelet med analyser fra seks vanlige småkjendiser som ikke har bestemt seg er av det lettere slaget: De vil nok vite å nøle seg fram helt til valgdagen. For hva skulle NRK gjort hvis de plutselig bestemte seg?

TV2 satser på Tabloid som

valgdekningsprogram. Det blir

interessant å se om valginteressen blir stor nok til at de kan vinne inn på Dagsrevyen med samme sendetid. Debattmøtene «Din neste statsminister» mellom Jens og Siv, Jens og Erna får så til slutt å la Jens møte den av Erna (som sentrumskandidat) og Siv som leder på gallupen er et friskt grep, som igjen vil gi de største partiene en klar oppmerksomhetsbonus.

Valg er fortsatt en veteransport for TV-kanalene. Oddvar Stenstrøm dukker opp for å lede folkemøter med nyslipt pekefinger, Geir Helljesen skal igjen danse statistikk med hele kroppen på sin siste arbeidsdag i NRK.

Internett vil bli viktigere

denne valgnatta enn noen gang før. TV er fortsatt det sterkeste mediet på direkten, for temperatur, spenning og følelser, men på valgnatta gir nettet nå en sterkere mulighet til lokale nyheter, rask informasjon og fakta. Den vinnende dekningen valgnatta går til de mediene som lykkes i å ta ut medienes egenart. Nesten alle følger valgnatta foran TV-en, men mange vil ha laptopen på fanget.