Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

The Times stenger nettavisa for ikke-betalende

Vil ta betalt fra våren 2010.

STENGER DØRENE: The Times-redaktør James Harding, her mellom prins Charles og kronprins Haakon under et Google-arrangement i mai, stenger nettutgaven for ikke betalende fra neste vår. Foto: SCANPIX
STENGER DØRENE: The Times-redaktør James Harding, her mellom prins Charles og kronprins Haakon under et Google-arrangement i mai, stenger nettutgaven for ikke betalende fra neste vår. Foto: SCANPIX Vis mer

||| Dagbladet skrev i går om mediemogul Rupert Murdochs omstridte planer om å ta betalt for alt innhold og gjøre gjøre sine aviser usynlige for Google.

I dag varsler The Times-redaktør James Harding at han er på eierens linje: Den News Corp-eide avisa vil begynne å ta betalt for nettutgaven fra neste vår.

Døgnpris og abonnement
The Times vil ta betalt gjennom abonnementsløsninger og stykksalg av 24-timers tilgang. Harding vil ikke tilby mikrobetaling på artikkelnivå, noe han frykter kan bidra til en uheldig kommersialisering av avisas profil.

Harding sier til The Guardian at avisene selv har vært med å gi næring til gratiskulturen, og han sammenlikner dagens avislesing på nett med å kikke i butikkvinduer i stedet for å gå inn og handle.

At The Times vil stenge nettutgaven for ikke-betalende, vil utvilsomt skape ny temperatur i debatten om avisenes framtidsstrategier. Blant annet vil man nå kunne få se om det er Boston Consulting Group eller Forrester Research som treffer best i sine anslag over hvor mange som er villige til å betale for nyheter på nett.

To av USAs største rådgivningsmiljøer kommer nemlig til motsatte konklusjoner i sine ferske undersøkelser om betalingsvilje for innhold på nett.

Seks av ti eller to av ti?
I en spørreundersøkelse gjennomført av Boston Consulting Group (BCG) kommer det fram at seks av ti europeeere er villige til å betale for nyheter på nett. Det skriver Journalisten, som siterer avisa New York Times.

Resultatene står i skarp kontrast til en undersøkelse utført av Forrester Research, der 80 prosent av de spurte svarte at de ikke er villige til å betale for nettinnhold.

Boston Consulting Group (BCG) har spurt 5000 mennesker, deriblant ca 250 nordmenn, om deres vilje til å betale for nyheter og annen journalistikk på nett. I flere europeiske land svarer mer enn 60 prosent at de er villige til å betale i gjennonsitt tre dollar i måneden for nettnyheter. I USA og Storbritannia er betalingsviljen noe mindre, med 48 prosent.

- Bør kombinere gratis og betalt
Den dårlige nyheten for mediebedriftene er at de som er villige til å betale mest er de som allerede betaler for papiraviser i dag. BCG konkluderer derfor med at avisene samlede inntekter ikke vil øke vesentlig, men at fortjenestepotensialet i å distribuere nettnyheter mot betaling er større enn i å selge papiraviser med høyere produksjons- og distribusjonskostnader.

Forrester Research mener at nettavisene må fortsette å distribuere gratis, reklamefinansiert innhold til de 80 prosentene som ifølge selskapets undersøkelse ikke er villige til å betale.

Til de resterende 20 prosentene må avisene tilby fleksible flerkanalspakker og muligheten for mirkobetaling, mener Forerester.

Hva forbrukerne mener, vil vi få en indikasjon om når The Times stenger dørene neste vår.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media