||| Dagbladet skrev i går om mediemogul Rupert Murdochs omstridte planer om å ta betalt for alt innhold og gjøre gjøre sine aviser usynlige for Google.I dag varsler The Times-redaktør James Harding at han er på eierens linje: Den News Corp-eide avisa vil begynne å ta betalt for nettutgaven fra neste vår.
Døgnpris og abonnementThe Times vil ta betalt gjennom abonnementsløsninger og stykksalg av 24-timers tilgang. Harding vil ikke tilby mikrobetaling på artikkelnivå, noe han frykter kan bidra til en uheldig kommersialisering av avisas profil.
Harding sier til The Guardian at avisene selv har vært med å gi næring til gratiskulturen, og han sammenlikner dagens avislesing på nett med å kikke i butikkvinduer i stedet for å gå inn og handle.
At The Times vil stenge nettutgaven for ikke-betalende, vil utvilsomt skape ny temperatur i debatten om avisenes framtidsstrategier. Blant annet vil man nå kunne få se om det er Boston Consulting Group eller Forrester Research som treffer best i sine anslag over hvor mange som er villige til å betale for nyheter på nett.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger