HÅRREISENDE: Jurist Espen Eldøy sier at kontrakten «The Voice»-deltakerne må skrive under på er den verste han har sett. Foto: TV2
HÅRREISENDE: Jurist Espen Eldøy sier at kontrakten «The Voice»-deltakerne må skrive under på er den verste han har sett. Foto: TV2Vis mer

Refser «The Voice»: Mener kontrakt er lovstridig

- «The Voice»-kontrakten kan ødelegge en musikkarriere

Jurist mener den er verre enn den omstridte Idol-kontrakten.

- Denne kontrakten kan ødelegge en musikkariere, sier jurist Espen Eldøy i Musikernes fellesorganisasjon (MFO).

Forrige uke ga han TV 2 og plateselskapet Universal Music hard medfart for den hemmelige opsjonsavtalen årets Idol-deltakere må inngå med plateselskapet.

Nå spisser Eldøy kritikken ytterligere mot årets «The Voice»-kontrakt, som Dagbladet har fått tilgang på.

TV 2 har sendt talentprogrammet i fire omganger siden 2012. Tusenvis av deltakere kjemper her om å bli kåret til «Norges beste stemme». Vinneren får samarbeide med Universal Music, men alle deltakerne må skrive under kontrakt for å delta.

- Idol-kontrakten var ille. Denne er enda verre, sier Eldøy.

«Uetisk»

Etter det Dagbladet erfarer må om lag 100 deltakere skrive under på to hemmelige kontrakter innen kort tid. Alternativet er å forlate konkurransen. De er alle videre til «callback»-runden i programmet, som skal gå på TV2 i 2019.

Flere av dem har søkt rådgivning hos MFO. Dagbladet har snakket med frustrerte deltakere, som foreløpig ikke vil uttale seg. De er redd for å ødelegge for karrierene sine.

UETISK: Dette er kontrakten Espen Eldøy kaller «uetisk».
UETISK: Dette er kontrakten Espen Eldøy kaller «uetisk». Vis mer

- De deltakerne vi har snakket med har ikke skjønt hva avtalen faktisk innebærer for dem, sier Eldøy.

Han snakker om den eksklusive opsjons- og artistavtalen deltakerne må inngå med plateselskapet Universal Music og nederlandske Global Music & Talent Agency B. V. (GMTA). Å underskrive på denne er et krav i deltakerkontrakten med Nordisk Film TV, som produserer programmet for TV2.

- Deltakerne presenteres for en 15 siders kontrakt som de får to virkedager på å signere. Dette er en lang og komplisert avtale som selv vi, to erfarne jurister, bruker lang tid på å forstå. Praksisen er direkte uetisk og i strid med god forretningsskikk.

Avtalen er av flere grunner den verste Eldøy har sett, forteller han.

«Ingen kontroll»

Den gir Universal Music rett til å inngå en avtale med artistene dersom selskapet vil. Hvis ikke Universal Music velger å benytte seg av retten, kan GMTA velge å selge den videre til en tredjepart. Vilkårene er satt på forhånd i opsjonskontrakten, og de er ikke gode, ifølge Eldøy.

- Dersom Universal ikke vil utøve opsjoner kan kontrakten i teorien ende opp hvor som helst. Artisten har ingen kontroll på hvilket plateselskap vedkommende kommer til å jobbe med, sier Eldøy.

Unntaket er vinneren, som uansett får utgitt en singel og en musikkvideo av Universal Music. Dette er den eneste forpliktelsen selskapet har i kontrakten, forteller Eldøy.

- Det verste som kan skje artisten er at vedkommende vinner og at alle opsjonene utøves. Da kan artisten være bundet i 15-16 år. De som ikke vinner kan potensielt være bundet i to år, og bare det kan være lang tid i musikkbransjen.

Forrige uke uttalte tidligere Idol-vinner, Ingvar Olsen, at vinner-kontrakten hadde gjort det vanskelig for ham å lykkes.

Dagbladet kunne også avsløre at talentkonkurransens største suksess, Astrid S, forhandlet seg ut av kontrakten.

Men 2013-sesongen av Idol var et unntak. Deltakere har ellers ikke mulighet til å forhandle kontraktene.

Enerett på «ansiktstrekk»

Eldøy mener også at artisten sier fra seg uvanlig mange rettigheter i «The Voice»-kontrakten.

Plateselskapet eier all musikken artisten medvirker til i avtaleperioden, og har i tillegg enerett på bruk av artistens «spesifikke karakteristika», som blant annet «ansiktstrekk, talermåte/slagord, stemme, skrivestil, logo og biografiske opplysninger».

- Det er oppsiktsvekkende, og sier noe om i hvor stor utstrekning artisten overdrar rettigheter til Universal. Jeg synes det er fryktelig trist at talenter ned i 16-17-årsalderen kan bli låst til en så omfattende kontrakt.

Videre er royaltysatsen til artistene på 12 prosent, tre prosent mindre enn i Idol-kontrakten. Denne kan i tillegg minskes med henholdsvis 25 og 50 prosent, alt ettersom hvilken pris og i hvilket format musikken selges i.

- Det er den laveste prosenten jeg har sett. De fleste artistavtaler ligger på rundt 20, og den blir gjerne forhandlet opp til 30. Det vil ikke være mulig å tjene penger på denne kontrakten med mindre artisten blir enormt suksessrik, på linje med de aller største artistene vi har.

«Lovstridig»

Eldøys liste med kritikk stopper ikke her. Et punkt han mener er særlig urimelig gir Universal rett på 25 prosent av inntektene til aktiviteter som selskapet ikke har noen utgifter, risiko eller arbeid med, forteller han.

«The Voice er et utstillingsvindu for talenter som ønsker å bygge videre på musikkarieren sin» Jarle Nakken, TV 2

- Man kan se for seg at en av artistene får en rolle i en musikal. Da skal Universal ha 25 prosent av de inntektene. Det er hårreisende.

Så kommer han til et innviklet og hypotetisk punkt han mener er «direkte lovstridig». Det sier at artistens royalty skal dekke inntektsskatt, sosiale avgifter og yrkesskadeforsikring, dersom Skatteetaten skulle anse forholdet mellom artist og plateselskap som et «fiktivt ansettelsesforhold».

- Det er som at min arbeidsgiver skulle trukket arbeidsgiveravgiften fra lønna mi. Jeg har aldri sett den klausulen i en artistavtale før. Det er betimelig å spørre seg om den står der fordi avtalen er så inngripende at Universal og GMTA anser det som mulig at likningsmyndighetene kan vurdere artistene som arbeidstakere.

Dagbladet har vært i kontakt med Skatteetaten angående dette punktet. De ønsker ikke å uttale seg ettersom dette er en privat kontrakt.

Kommenterer ikke

Dagbladet har oversendt kritikken i sin helhet til TV 2 og Universal Music.

Daglig leder i Universal Music, Bjørn Rogstad, svarer ikke på Dagbladets henvendelser på mail, SMS og telefon. Selskapets finansdirektør, Eddie Nygren, skriver dette i en mail:

- Vi har ingen anledning til å kommentere på konfidensielle kontrakter.

Produksjonsselskapet Nordisk Film TV AS, gir oppgaven med å svare til TV2. Programdirektør Jarle Nakken opplyser at kanalen ikke vil gå inn i noen offentlig debatt rundt innholdet i kontrakten.

- Både TV 2, produksjonsselskap og plateselskap forsikrer seg selvsagt om at alle parter er innforstått med innholdet i avtalene som inngås. «The Voice» er et utstillingsvindu for talenter som ønsker å bygge videre på musikkarieren sin, skriver han i en mail.

Espen Eldøy er ikke overbevist om at deltakerne har god mulighet til å forstå kontraktene.

- Universal sier de har en advokat som skal gi deltakerne objektiv juridisk vurdering, men så lenge advokaten jobber for Universal kan ikke vedkommende å anses som objektiv. Dessuten er det bare, så vidt vi vet, satt av fire timer til rådgivning av rundt 100 deltakere. Det blir drøye to minutter per person. Denne praksisen er påfallende uetisk. Man begynner å lure på om de spekulerer i kort tidsfrist for at deltakerne ikke skal få mulighet til å sette seg inn i avtalens helhet.