SLITER: David Simon sto bak legendariske «The Wire», men nå sliter han med å få produsert en ny fortelling om CIAs historie. Her er han på settet til en annen av seriene sine, «Treme». Foto: AP Photo/Cheryl Gerber
SLITER: David Simon sto bak legendariske «The Wire», men nå sliter han med å få produsert en ny fortelling om CIAs historie. Her er han på settet til en annen av seriene sine, «Treme». Foto: AP Photo/Cheryl GerberVis mer

«The Wire»-skaperen vil lage CIA-serie for HBO

Men får han lov?

(Filtermagasin.no): David Simon er serieskaperen bak HBO-favoritter som «The Wire», «Treme» og «Generation Kill».

En skulle tro at en kar med hans tv-cv nærmest ville få penger kasta etter seg av kanalen, men livet er aldri så enkelt.

Under Tribeca-festivalen deltok Simon i en prat sammen med Beau Willimon, mannen bak Netflix-serien «House of Cards» på Netflix.

Der kom det ifølge Indiewire frem at Simon spesielt har én fortelling han brenner inne med om dagen, og som han har venta på å få gjøre i åtte-ni år.

- Det er historien om CIA, noe som i bunn og grunn betyr USAs fotavtrykk i utenrikspolitikken. Men, det er 70 år med tidsepoke-filming, det foregår over hele verden og det er mye bruk av visuelle effekter.

- «Hvor dumme tror du vi er?» Simon forteller om seriens åpningsscene, som er Berlin i ruiner etter andre verdenskrig.

- Og HBO tenker «hør, det var gøy da vi ga ham 20 millioner dollar og han lagde «The Wire» og ingen så på, men hvor dumme tror du vi er?» De ser på sannsynlige inntektsstrømmer mot nedlasting og BitTorrent. Tidsvinduet for fjernsynets gullalder har muligens et punkt hvor det smekker igjen over fingrene dine, nå snakker vi som et Hollywood-studio. «Får vi James Franco? Om vi får James Franco kan du lage det.»

At Simon ikke er noen fan av nedlasting og effekten det har hatt på uttrykk som film og tv-serier kommer ikke akkurat overraskende, for et par år siden postet han et innlegg på bloggen sin hvor han blant annet skrev:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Et fritt internett er vidunderlig for demokratiserte kommentarer som ikke trenger å være researcha, og det fungerer godt som et bibliotek for innhold som ikke lenger behøver forsvaret opphavsretten gir. Men journalistikk, litteratur, film, musikk - disse tingene behøver folk som opererer på høyest mulig profesjonelle nivå, og de trenger å tjene nok til å leve av det. Opphavsrett betyr noe. Innhold koster.

Tror ikke på tall Samtalen under Tribeca-festivalen dreide seg ellers i stor grad om måten bruken av tall og statistikk (dataguru Nate Silver var også med) spiller inn på det kreative i tv-serier.

Willimon vet fortsatt ikke hvor mange som ser «House of Cards» på Netflix, og han bryr seg heller ikke så lenge han får lage serien sin.

Simon på sin side er skeptisk til å la data om hva seerne synes påvirke ham på noe vis - han mener seertall-jakten påvirker kvaliteten negativt.

- Du føler et ansvar for verdenen, du føler et ansvar mot historien, og om du ser deg over skuldra i ett sekund begynner du å si at «publikum vil ha mer Omar, publikum vil ha mer Stringer. Gi dem mer Stringer!» Det er årsaken til at fjernsyn pleide å være et barnslig medium.