AKSJONISTER: The Yes Men er Mike Bonanno og Andy Bichlbaum, to veltalende herrer som har et horn i siden til det de kaller uetiske selskaper.
Foto: The Yes Men
AKSJONISTER: The Yes Men er Mike Bonanno og Andy Bichlbaum, to veltalende herrer som har et horn i siden til det de kaller uetiske selskaper. Foto: The Yes MenVis mer

The Yes Men skal redde verden

Satirikerne og bløffmakerne er tilbake.

||| (Dagbladet.no): Satirikerne og bløffmakerne The Yes Men er tilbake, denne gangen for å redde verden. Deres nye film får skandinaviapremiere under Kortfilmfestivalen i Grimstad, som åpner i dag.

- Vi sukrer en sur pille. Humoren gjør medisinen enklere å svelge, sier Mike Bonanno.

Sammen med Andy Bichlbaum utgjør han The Yes Men, en politisk aksjonsgruppe som benytter seg av humor og satire for å rette medias søkelys mot saker og områder som de mener ellers ville blitt oversett. Gruppa gjorde seg bemerket i 2003, da dokumentaren «The Yes Men» trakk fulle hus verden over.

Denne uka får «The Yes Men Fix the World» skandinaviapremiere på kortfilmfestivalen i Grimstad.

Kreativt samarbeid
I filmen får vi blant annet se Andy Bichlbaum gi seg ut for å være en representant for Dow Chemicals, opptre live på BBC og uttale at selskapet vil betale 140 millioner kroner i erstatning til ofrene av Bhopal-ulykken i India. Over 120 000 mennesker lider fremdeles med ettervirkninger av ulykken, der den giftige gassen metylisocyanat (MIC) lekket ut av Union Carbides plantevernmiddelfabrikk i 1984, og forurenset drikkevann og jordsmonn.

Stuntet på BBC resulterte i et aksjetap i milliondollarklassen for selskapet, samt overskrifter i medier verden over.

- Vi ser på det vi driver med som et samarbeid med journalister. Vi skaper situasjoner som gir mediene en grunn til å dekke saker som de egentlig har lyst til å dekke, men som de vanligvis ikke får mulighet til å rette søkelyset mot. Stuntet vårt på BBC gjorde at en rekke medier skrev lange artikler og rettet fokus mot Dows dårlige behandling av ulykken, sier Bonanno.

Hell i uhell
The Yes Men har gitt seg ut for å være representanter for flere av de største firmaene i USA, samt representanter fra regjeringen. Målet er å drive «identitetskorrigering», belyse sider firmaene selv ønsker å skyggelegge, gjennom falske websider, media- og konferanseopptredener.

- Vi er nødt til å forandre måten vi driver business på. Vi er nødt til å forandre måten vi lever på. Hvis ikke er det snart ingen verden å leve og drive business i.

- Så resesjonen er heldig?

- På sett og vis er den økonomiske krisa noe vi har ønsket oss, ja. Det er ikke bra at folk lider, men krisa kan bidra til forbedring. Statistikken sier at innen 2100 vil temperaturen verden over ha steget med fem grader. Det betyr slutten på verden slik vi kjenner den. Forandring må til og krisen gir oss den muligheten, sier filmskaperen.

Lavt budsjett
Etter å ha vunnet publikumsprisen under årets filmfestival i Berlin, har «The Yes Men Fix the World» høstet både ros og oppmerksomhet på en rekke internasjonale filmfestivaler. Denne uka får filmen skandinaviapremiere på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

- Den forrige filmen deres gjorde det godt på kino. Hva gjør at deres dokumentar trekker store publikumsmasser?

- Det aner jeg ikke. Sist var politiske, satiriske dokumentarer i vinden og vi red på «Bowling for Columbine»-bølgen. Nå har situasjonen forandret seg dramatisk. Det er ingen som har investert store penger i filmen vår denne gang. Budsjettet er utrolig lavt, og markedsføringsbudsjettet enda lavere. Vi har begge satt oss i gjeld for å få dette til, men hvis filmen åpner øynene på folk er det verdt det.