SPRES: Theas bryllupsblogg vekker nå oppmerksomhet også i utlandet. Faksimile: Plan/theasbryllup.blogg.no
SPRES: Theas bryllupsblogg vekker nå oppmerksomhet også i utlandet. Faksimile: Plan/theasbryllup.blogg.noVis mer

«Theas bryllup» spres over hele verden

- Jeg har blitt intervjuet av BBC, russisk tv, østerriksk tv, svensk radio og dansk tv.

(Dagbladet): Theas bryllupsblogg fikk mange nordmenn til å sperre opp øynene da den dukket opp i midten av september.

Bloggen var tilsynelatende ført i pennen av en tolv år gammel norsk barnebrud, som snart skal gifte seg med en 25 år eldre mann.

Det viste seg snart at det var Plan Norge som sto bak bloggen, i håp om å øke interessen rundt barneekteskap og skaffe flere jentefaddere.

Flere kjendiser har bidratt til å spre ordet om kampanjen ved å spre den på sosiale medier.

Plukkes opp over hele verden Nå har bloggen også vekket oppsikt i utlandet. #stoppbryllupet har ligget på topp på forsiden av Buzzfeed, som er en av de største søkemotorene i verden.

Kampanjen har fått massiv oppmerksomhet, og generalsekretær i Plan Norge, Olaf Thommessen, har blitt kontaktet av en rekke medier.

- Jeg har blitt intervjuet av BBC, russisk tv, østerriksk tv, svensk radio og dansk tv. Huffington Post har plukket den opp både i Sør-Korea og England, sier han til Dagbladet.

Plan Norge opplyser at Reuters, tysk TV og en rekke andre internasjonale medier vil være til stede i kirken når den fiktive bryllupseremonien finner sted på FNs jentedag, 11. oktober.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har nådd Sydney Thommesen er svært glad for interessen, men understreker at målet deres er å rette oppmerksomhet mot barneekteskap og ikke organisasjonen Plan Norge.

- Det viktigste er å få satt tema knyttet til barneekteskap på dagsorden og derigjennom belyse grunnen til barneekteskap, hvorav den viktigste er fattigdom. Jo flere som blir oppmerksomme på det, jo bedre lykkes vi.

Han forteller at kampanjen har nådd helt til Australia.

- Som en kuriositet kan jeg nevne at min niese som studerer i Sydney sendte meg en melding om at foreleseren der og da gikk gjennom kampanjen som et eksempel på hvordan en NGO (non-government organisation, red.anm.) kan markere seg.

14 millioner barnebruder Totalt blir 39 000 jenter giftet bort hver dag, som utgjør 14 millioner i året.

- Det er veldig mange. Jo flere som blir oppmerksomme på det, jo bedre er det, sier Thommessen.

Ifølge generalsekretæren har Theas blogg nå rundt 600 000 treff. Mellom 10 og 20 000 brukere besøker siden hver dag.

- Hadde dere forventet oppmerksomheten?

- Det er en kampanje vi har planlagt i mange, mange måneder. Det har vært veldig mange involvert og vi har et eksepsjonelt godt team. Jeg fikk en anelse om populariteten da vi måtte avsløre at vi sto bak kampanjen allerede etter noen få timer. Jeg tror ikke vi hadde forutsett den internasjonale oppmerksomheten, men den nasjonale ante vi.

#stoppbryllupet har også hanket inn en haug av nye jentefaddere.

- Vi er ikke ferdige ennå, men på vegne av de 14 millionene barnebrudene som giftes bort hvert år, vil jeg kunne si at det har vært en suksess, forteller han.

FORNØYD: Plan Norges generalsekretær, Olaf Thommessen, er fornøyd med at problematikken knyttet til barneekteskap får mye oppmerksomhet. Foto: Hans A Vedlog
FORNØYD: Plan Norges generalsekretær, Olaf Thommessen, er fornøyd med at problematikken knyttet til barneekteskap får mye oppmerksomhet. Foto: Hans A Vedlog Vis mer