Think-tanker

Etter nesten 7000 kjørte kilometer i min THINK-bil har jeg fortsatt ikke opplevd barnesykdommer. Bare ren kjøreglede. Jeg kjører en av verdens svært få nullutslippsbiler, og den eneste norskproduserte elbilen som er typegodkjent som bil. 7000 kjørte kilometer betyr at bilen min har spart Oslo-området for omtrent ett tonn klimagasser. På et halvt år.

Mens regjeringer i bilproduserende land bruker milliarder av kroner for å refokusere egen bilindustri mot utvikling av renere biler, har Norge allerede den grønne bilen klar. Og mens andre regjeringer snakker om å bygge opp klusterne rundt miljøteknologien i bilbransjen, har vi allerede i Norge flere miljøteknologibedrifter med spisskompetanse i verdensklasse.

Internasjonalt blir Norge sett på som et foregangsland innen miljø; også innen elbil. Nesten alle de store bilprodusentene har vært på besøk på THINK fabrikken på Aurskog. De viser genuin respekt for kunnskapen som ligger bak THINK City. Vi viser dem rundt, men er alltid forsiktige med å dele kjernekompetanse og innsikt innen integrering av batterisystemer og elektriske drivlinjer. En kompetanse vi har opparbeidet gjennom 15 års utvikling og testing i markedet.

På Aurskog er alt klart for å produsere biler på løpende bånd. Rett før jul produserte vi ca 10 biler om dagen. Det høres lite ut, men det er faktisk verdensrekord; ingen annen bilprodusent har noensinne produsert en elbil i et slikt volum: ikke Mercedes, ikke Volvo, ikke Ford, ikke GM, ikke Toyota eller noen av de andre store bilprodusentene. Om to til fire år vil vi se elbiler i større volumer fra de kanter. Men ikke i 2009 og mest sannsynlig heller ikke i 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen

THINK er alene på verdensmarkedet. Alle delene fra våre 130 leverandører er klare for montering. De ansatte vet hvordan bilen skal settes sammen, og produksjonslinja er optimalisert av Porsche. Det er ingen flere tester som skal utføres: THINK City har passert dem alle sammen.

Før jul leverte vi ut i overkant av 200 biler i det norske, svenske og sveitsiske markedet. Nå har vi midlertidig produksjonsstans. Kommer vi over finanskrisen, skal vi opp i en produksjon på ca 40 biler om dagen i 2009.

Leder for Institutt for Elektroteknologi ved Danmarks Teknologiske Institutt, Espen Larsen, kommenterer i danske medier at elbilen som produkt står i fare for å bli satt fire år tilbake hvis THINK må lukke garasjen. Det har han helt rett i. For selv om de store bilprodusentene utvikler så fort de kan, må de gjennom akkurat de samme validerings- og testfasene som norske THINK City

Nettopp derfor har THINK et forsprang på 2-3 år. Det er kanskje også grunnen til at store internasjonale medier, som Wall Street Journal, Stern Magazine, the New York Times, Red Herring, Fortune Magazine, The Sun, og mange andre følger nøye med i utviklingen hos THINK.

THINK er på renommerte Red Herrings shortlist over «Verdens beste forretningsideer». Det samme er THINK i magasinet Business 2.0, som kårer forretningsideer med globalt potensiale.

THINK mottok Hedersprisen 2008 fra Norsk Form. Samtidig har den internasjonalt kjente designguruen Jasper Conran shortlistet THINK City til Brit Design Award 2009. I fjor var Fiat 500 gjenstand for den samme æren, sammen med Apples IPhone. Det er med andre ord ikke noe lilleputt-lag THINK kan sammenligne seg med.

Design er som kjent et av de sterkeste konkurransefortrinnene i bilbransjen. Derfor er det viktig for THINK at produktene får internasjonal anerkjennelse innenfor sterke designfaglige miljøer.

Det eneste THINK mangler er tilgang på planlagt, normal lånefinansiert arbeidskapital. Og som kjent er det umulig å få lånegarantier for arbeidskapital nå når bankvesenet ikke fungerer. Finanskrisen er kjeppen i THINK-hjulene om man kan si det sånn.

Min gule THINK City står utenfor på lading. Sms’en jeg nettopp fikk fra bilen fortalte meg at batteriet er fulladet. Til prisen av en pakke Mariekjeks har jeg 18 nye rene mil til disposisjon. Mens norske øyne er festet på bilgigantene i USA kjører jeg helt stille og utslippsfritt rundt i Oslo by, og tenker at vi lever i en underlig verden.