SKA-ONKL: OnklP overrasker med en ska-versjon av Thom Hells «All Good Things» - på norsk og engelsk - i kveldens «Hver gang vi møtes». Foto: TV2
SKA-ONKL: OnklP overrasker med en ska-versjon av Thom Hells «All Good Things» - på norsk og engelsk - i kveldens «Hver gang vi møtes». Foto: TV2Vis mer

Thom Hell kjørt gjennom OnklP-kverna er gull

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt.

Det er Thom Hells tur til å bli hyllet av de andre artistene. I motsetning til de andre deltakerne er han alene ansvarlig for både tekst og melodi. Utfordringen for lytteren er at ingen av sangene er veldig kjent for folk lest. Dette mener vår anmelder om kveldens versjoner:

Silje Nergaard:
«Love Is Easy» (Thom Hell)
En forsiktig og myk start fra Silje, som har valgt en enkel låt fra 2010 med en enkel kjærlighetstekst. Musikken er lagt i countrygata, med blant annet akustisk gitar, dobro og bass. Den er helt fri for falsettsang, Thom Hells varmemerke. Det er som om låten ikke blir spennende nok for verken Silje eller stemmen hennes, som er vant til større utfordringer. Det låter fint, men blir ikke så mye mer enn en grei gjennomgang av en helt ok låt fra Thom Hells hånd. Fint spilt, men litt anomym.

HELLS KVELD: Thom Hell (t.v.) hylles av Jonas Fjeld og de andre artistene i «Hver gang vi møtes» på TV2 i kveld. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
HELLS KVELD: Thom Hell (t.v.) hylles av Jonas Fjeld og de andre artistene i «Hver gang vi møtes» på TV2 i kveld. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

Lene Nystrøm:
«So You're Leaving» (Thom Hell)
Lene er preget av stundens alvor. En trist låt, dette, skrevet til en begravelse da Hell var 17 år - og en han ikke sjøl synger (ekskjæresten Marte Wulff synger den på albumet «I Love You»). Også denne er kjørt gjennom countrykverna. Lene synger den riktignok helt greit, men arrangementsmessig skjer det for lite med låten. Den er i tammeste laget, og også denne blir noe anonym - i likhet med en del av Thom Hells materiale. Men Lene skal ha for at hun stadig viser seg fra en ny side. Her er det mulig å tro på henne når hun synger, og det er et godt utgangspunkt.

OnklP:
«All Good Things» (Thom Hell)
Thom Hell i ska/reggae-tapning! Det er på tide noen slår et slag for denne sjangeren i Hver gang vi møtes, og hvorfor ikke OnklP? Rapperen har kjørt den gjennom «kverna si» og lagd en fengende norsk-engelsk versjon, med delvis ny tekst - og med orgelbrus som gjør låten friskere enn jeg noen gang har hørt opphavsmannen sjøl. Også denne er fra albumet «All Good Things» (2010), og er en låt Hell har et veldig godt forhold til. Det blir neppe dårligere etter denne lettbeinte versjonen, der OnklP synger like mye som han rapper. Han fikk nok enda noen nye venner i kveld.

PÅ ROCKER'N: Bjarne Brøndbo synger rock i «Hver gang vi møtes» i kveld. Foto: TV2
PÅ ROCKER'N: Bjarne Brøndbo synger rock i «Hver gang vi møtes» i kveld. Foto: TV2 Vis mer

Inger Lise Rypdal:
«Over You» (Thom Hell)
Etter en redselsfull felles framføring av noe som skulle likne på nasjonalsangen, er det fint å få servert en av Hells fineste sanger - til tross for at den er klissete, som han sjøl innrømmer. «Suddenly Past» (2012) er break up-albumet etter bruddet med Marit Larsen. Inger Lise synes låten passer til henne, som ikke har vært så heldig i kjærlighetslivet... Og det virker som om hun legger mye av seg sjøl i låten, i hvert fall har jeg ikke sett denne innlevelsen i noen av de andre sangene hun har gjort i serien. Inger Lises flotte stemme driver fram låten, som har fått et enkelt og forsiktig komp som understøtter den fint.

Jonas Fjeld:
«Tired» (Thom Hell)
Mer country. Jonas Fjeld og Thom Hell har fått et spesielt forhold, som har resultert i at de skal samarbeide om ei plate. Jonas har valgt å gjøre en norsk versjon av en låt som han har gitt tittelen «Blå». Her er det ikke mange fakter, bare en enkel låt i et enkelt arrangement som bæres fram av Fjelds lune stemme og Knut Hems dobro. Dette er Union Station på norsk (bandet til amerikanske Alison Krauss)! Det kan ikke gå galt med en så flott sanger som Jonas, og teksten fungerer vel så godt i norsk språkdrakt. Kanskje et hint om at Hell også bør tenke i de baner?

EN GOD KVELD: Lene Nystrøm gjør store framskritt i «Hver gang vi møtes», i kveld med Thom Hells «So You're Leaving». Foto: TV2
EN GOD KVELD: Lene Nystrøm gjør store framskritt i «Hver gang vi møtes», i kveld med Thom Hells «So You're Leaving». Foto: TV2 Vis mer

Bjarne Brøndbo:
«Take Me Over» (Thom Hell)
Bjarne innrømmer at falsetten (Hells varemerke) er elendig, men prøver seg likevel på denne låten skrevet til tv-serien «Det tredje øyet». Det er noe som ikke helt stemmer her, og det skyldes ikke at låten er oversatt til norsk («Ta meg med»). Bjarne Brøndbo er verdens beste D.D.E.-sanger, som han sjøl sier, og han har stort sett overbevist underveis i denne serien. Men her faller han mellom to stoler - og han faller litt igjennom. Man skulle tro det motsatte, men denne låten blir flatere i denne rocka versjonen. Litt småsur sang er det også innledningsvis. Greit forsøk, men Bjarne er fortsatt mer trønderrocker enn rocker.

Neste uke er Inger Lise Rypdal hedersgjest.

SÅR: Inger Lise Rypdal med en av kveldens beste i «Hver gang vi møtes». Foto: TV2
SÅR: Inger Lise Rypdal med en av kveldens beste i «Hver gang vi møtes». Foto: TV2 Vis mer