Thriller med høyt tempo

«Freshwater» er en pageturner av dimensjoner, mener Dagbladets anmelder.

Tom Kristensen brakdebuterte med «En kule» for to år siden, en overbevisende thriller fra norsk finansverden. I fjor havnet han off piste med den overdrevent usannsynlige «Hvitvasking», som var en skuffelse for denne anmelderen. Nå er Kristensen mer tilbake i sporet med sin tredje thriller, som nok en gang er plassert i de store pengenes verden.

Store penger

Handlingen åpner, dramatisk nok, med at den norske næringsministeren tar livet av seg, fordi han frykter en avsløring som vil ødelegge hans plettfrie rykte. Så introduseres vi for det norske investeringsselskapet Flemming & Co, som har innkassert atskillige millioner på salget av bedriften Freshwater. Ved hjelp av den søramerikanske investoren Ernst Vik har Flemming & Co klart å selge Freshwater til et stort konsern, British Development & Construction Company.

Som navnet antyder, finner og distribuerer Freshwater drikkevann i utviklingsland. Det er store penger å hente i dette markedet, som er så å si helfinansiert av statlige midler. Og det gir også store muligheter for korrupsjon og svindel.

Egen agenda

Resultatet av salget er mange millioner til de tre partnerne, men den ene av dem vil ut og begynne for seg selv. John Andersen, bokas noe usympatiske helt, er (stakkar) lei av å jobbe døgnet rundt bare for å tjene noen skarve millioner. I tillegg har han et dårlig forhold til sjefen Inge Flemming og et enda dårligere forhold til kona Celine.

Det skal bli verre. For Freshwater viser seg å være en skandale av et selskap, og BDC vil omgjøre kjøpet. Men da er både Flemming og Vik og vår helt forsvunnet. Sistnevnte har dratt på seminar til Washington, og allerede på flyet treffer han en eksotisk skjønnhet fra Buenos Aires, som viser en smule gjensidig interesse. Men også Maria Bortimoro har sin egen agenda, ikke minst når hun skjønner at John har kjennskap til Ernst Vik.

Komplott

Kristensen har skrevet en thriller av den paranoide sorten, hvor både politi og røvere er ute etter John Andersens skinn. Og det er umulig å ikke bli revet med av denne historien: «Freshwater» er en pageturner av dimensjoner, du leser de nesten 400 sidene på 4- 5 timer - enten du vil eller ikke.

Men selv om Tom Kristensen denne gangen har kommet med et drivverk av et komplott, så ønsker jeg meg til neste gang at han blir mer ambisiøs når det gjelder språket. Det er effektivt og hardt, men ikke spesielt elegant eller finslepet. Selv om denne effektiviteten fungerer for en thriller med høyt tempo, hadde det ikke skadet å legge lista litt høyere.

Ikke minst personene ville hatt godt av mer lidenskap og farge, det beste eksempelet er faktisk John Andersen selv, som til tross for at han er med på sikkert halvparten av bokas sider aldri blir noe mer enn en blodfattig pappfigur.

De beste personene er Maria Bortimoro og de norske politifolkene Thorsen og Matre, som klarer å bli levende oppi all handlingen.

PÅ RETT SPOR: Nå er Tom Kristensen tilbake i sporet med sin tredje thriller, som nok en gang er plassert i de store pengenes verden, skriver vår anmelder.