Thriller og Bark

Ikke så mye er gratis i vår tid, men hos bokhandleren kan du nå ta med deg to magasiner - helt uten å betale for dem. Det ene er «Thriller - magasin for krim- og spenningslitteratur», som har vært ute i et par år og kommer fire ganger i året. Det andre er flunkende nytt og fås bare i Ark-bokhandler. «Bark» er den fiffige tittelen på bokhandlerkjedens eget «litterære magasin».

DE TO BLADENE er svært forskjellige. Redaktør for «Thriller» er Thomas Ludvigsen, med hele Norges Mr. Krim, Nils Nordberg, som nær medarbeider. I hvert nummer gir Nordberg et detaljskarpt avsnitt av kriminallitteraturens historie. I det nyeste nummeret er vi framme ved Kapittel VII; et avsnitt kalt «Lovens lange arm», om politimannen som helt. Bladet inneholder ellers anmeldelser, intervjuer, essay, noveller og omtaler. Mange har forsøkt å utgi kriminallitterære magasiner i Norge. I øyeblikket er «Thriller» det eneste på markedet. Bladet har aktuelle lederartikler. Nordberg forsvarer utdelingen av Den gylne revolver til tv-serien «Svarte penger - hvite løgner», og Ludvigsen slår blant annet et slag for å få oversatt til norsk den irske forfatteren John Connolly og hans helt Charlie «Bird» Parker, oppkalt etter jazzlegenden. Både Connolly og vårens eneste krimdebutant Eirik Wekre er presentert i bladet, som også har et nettsted: thriller.no.

«BARK» HAR EN litt annen stil - mer orientert mot allerede etablert suksess. Redaktør Maria Øvrebø presenterer en glamorøst designet miniutgave av Elle, på glanset papir. Reporteren Joachim Førsund portretterer cover girl Linn Ullmann og Harald Rosenløw Eeg skriver nye noveller. Bladet bugner over av enqueter med presumptivt hippe kjendiser fra kultur- og underholdningslivet som lister opp sine favorittbøker. Masse tekstutdrag fra kjente bøker og lesetips i mange retninger. Mest overraskende, en motereportasje som forteller at «bokormen er høstens moteikon». Hornbriller, vannkjemmet hår og «brainy look» er nøkkelen til sosial suksess. Arks blad er selvsagt også et symptom på den skjerpede konkurransen i bokbransjen. Blant annet leser vi: «Ark vant Dagbladets pristest i mai i år, og vi akter å fortsette med å gi deg mer for pengene.»