FREMMEDE FAMILIEMEDLEMMER: Spørsmålet om hvor godt du kjenner barna dine står sentralt i “Searching”, med John Cho og Debra Messing i hovedrollene. Video: Stage 6 Vis mer

Anmeldelse Film «Searching»

Thriller om sosiale medier og barna du ikke kjenner

«Searching» minner også om hvor sjelden asiatiske familier er å se i sjangerfilmer

«Searching»

4 1 6

Thriller

Regi:

Aneesh Chaganty

Skuespillere:

John Cho, Debra Messing

Premieredato:

14. september 2018

Aldersgrense:

12 år

Orginaltittel:

«Searching»

«En smart thriller som bruker hverdagsdigitaliseringen til å bygge opp en følelse av noe ustabilt.»
Se alle anmeldelser

FILM: Hvis du er blant dem som bærer på en vag skamfølelse over å stirre på sosiomediale nettsider i en for stor del av døgnet, vil ikke «Searching» få deg til å føle deg bedre. Her er de velkjente Facebook- og FaceTime-rammene rundt livet ditt, blåst opp til enorme proporsjoner. Her er livet til David (John Cho), sett gjennom et digitalt filter: Videosnuttene av datteren, kalenderen med konas timer hos kreftlegen, og til sist overføringer av bilder til programheftet til begravelsen.

Her er også de digitale kanalene enkemannen og alenefaren David bruker for å kommunisere med datteren Margot (Michelle La) i det daglige, helt til natten Margot forsvinner. Da blir de samme sidene til en jungel der faren fortvilet søker etter spor, og finner tegn på at datteren levde et annet liv enn hva han trodde.

Komedie til thriller

«Searching» er en smart thriller som bruker hverdagsdigitaliseringen til å bygge opp en følelse av noe ustabilt. Du minnes om hvordan du stadig fortolker andre ut fra statusoppdateringene du ser, og at fortolkningen kan være feil.

Å se en asiatisk familie som den typiske familien i en sjangerfilm, den trygge enheten som får berøring med noe mørkt, er en påminnelse om hvor sjelden minoriteter fyller slike roller.

John Cho, mest kjent som komedieskuespiller, er svært solid i en dramatisk rolle; dønn overbevisende uten å gjøre for mye ut av farens panikk. Også Debra Messing er mest kjent fra lystigere omstendigheter, men klarer ikke overgangen like godt; hennes politietterforsker blir blek og stiv.

Det usannsynlige

Regissør og manusforfatter Aneesh Chaganty er god på å kaste ut ledetråder, og ikke fullt så god på å nøste dem sammen igjen. Oppklaringen krever at publikum tror på for mange usannsynligheter. Det skjemmer en thriller som legger seg så tett på et realistisk og dagligdags uttrykk. Frem til da er nettopp det dagligdagse det som gir filmen hans styrke..