Thriller på tåspissko

«Black Swan» flyr høyt. Og deiser iblant i bakken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Ånden er villig, til så mangt. Kjødet er det verre med. Og nettopp kjødets skrøpelighet har Darren Aronofsky vært opptatt av gjennom hele sitt virke som filmskaper.

Han utforsker uroen og stresset hos dem som lever av kroppen sin, en kropp som ikke alltid vil lystre - og som raskt, altfor raskt, blir eldre og svakere. «Du var tjueåtte», hveser ballettdanseren Nina (Natalie Portman) i thrilleren «Black Swan» til moren sin (Barbara Hershey), som også danset, når moren antyder at hun ga opp en strålende karriere da hun ble gravid.  

Nina er en del av et velrenommert ballettensemble i New York. En dag annonserer kompaniets leder og koreograf Thomas Leroy (Vincent Cassel) at han skal sette opp «Svanesjøen». Samtidig kasserer han sin førstesolist Beth (Winona Ryder), fordi hun, ifølge den skadefro hviskingen mellom de andre danserne, nærmer seg «menopause». Nina blir ikke med på spotten, men øyner sultent sin store sjanse.

Nina har flere fellestrekk med Randy the Ram (Mickey Rourke), hovedpersonen i Aronofskys forrige film, «The Wrestler». De opptrer i himmelvidt forskjellige arenaer - Randy i den glorete, outrerte wrestlingringen, Nina i et stort teater i New York, for kresne og sofistikerte tilskuere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer