Ti år som Bad Boy

For ti år siden grunnla den ambisiøse 24-åringen Sean John Combs, den gang Puff Daddy, plateselskapet Bad Boy Records. Selskapet har produsert noen av verdens største stjerner - og skandaler - og Combs skal være god for 450 millioner dollar.

NEW YORK (Dagbladet): Det er jo litt utrolig det hele, at en halvsøt, ikke spesielt tøff rapper med til dels pinlige tekster, sånn passe flow og medium danseferdigheter skulle bli et kulturelt ikon og en av musikkverdenens mest suksessfulle entreprenører. Sean John Combs (34) er da også blitt avfeid som en døgnflue flere ganger enn den norske finansakrobaten Thomas Øye. Men i motsetning til sistnevnte går de siste antakelsene ut på at Combs er god for 450 millioner dollar, eller i overkant av tre milliarder norske kroner.

KJÆRT BARN HAR mange navn og superstjerner med nok ego har enda flere. Han ble kanskje døpt Sean Jean Combs i Harlem i 1969, men folk flest kjenner ham bedre som Puff Daddy, Puffy, P. Diddy og Diddy og sikkert noen ting til som bare eksforloveden Jennifer Lopez og andre som har havnet i senga hans har fått kalle ham.

Combs ble oppdratt av moren Janice etter at faren ble drept i et narkotikarelatert drap da han var to år gammel. Han vokste opp blant den jevne middelklassen og kom inn på Howard University i Washington. Men etter å ha vært på utplassering hos Uptown Records i New York, hoppet han 19 år gammel av skolen for å satse på en karriere innen musikken. Han ble etter hvert ansvarlig for å utvikle nye artister på Uptown Records. Knapt 20 år gammel alte han opp og «breaket» debutantene Jodeci og Mary J. Blige til å bli millionselgere innen den til da ukjente musikksjangeren hip hop soul.

Etter å ha røket uklar med sjefen for Uptown i starten av 1993, kom Combs sterkt tilbake på slutten av året med sitt eget selskap Bad Boy Records. Gjennombruddet kom med debutalbumet til en mye omtalt undergrunnsrapper, Notorious B.I.G. eller «Biggie», året etter. Plata «Ready to Die» solgte over fire millioner eksemplarer bare i USA det første året. Snart pøste Bad Boy ut millionselgere på løpende bånd med artister som Faith Evans, Total og 112.

På samme tid bygde det seg opp til et etter hvert dødelig uvennskap mellom østkystrapperne i Bad Boy og vestkystrapperne på Death Row Records, spesielt mellom Biggie og Death Row-artisten - og Biggies tidligere venn - Tupac Shakur. I 1996 ble Tupac skutt og drept i Las Vegas og seks måneder seinere ble Biggie drept i Los Angeles. Begge mordene er fortsatt uoppklart og det kommer stadig nye teorier om hvem som sto bak.

Etter å ha mistet sin beste venn og største artist, var det Sean Combs' tur til å gå solo. Med albumet «No Way Out» bøttet han ut plater og kom på tredjeplass blant USAs bestselgende artister i 1997. Nå var Bad Boy og bad boy selv, P. Diddy, på toppen av verden, på coveret av Rolling Stone Magazine og mildt sagt «i penga».

MIDT I DET hele hadde også P. Diddy, eller Puff Daddy som han het på den tida, gjort seg selv til et kulturelt ikon og en verdensomspennende trendsetter - mye i kraft av hva han gjorde med musikken og artistene sine, men også i kraft av sin opptreden, sitt utseende og sitt levesett. P. Diddy var kanskje ikke den første, men utvilsomt den som innførte «bling-bling» som livsstil. «Bling-bling» var egentlig et uttrykk for skinnende smykker, men omfatter i dag alt som skinner av å være dyrt på grensen til det latterlige, det være seg dyre biler, gigantiske smykker eller tannreguleringer i gull og diamanter. P. Diddy var pioneren innen bling-bling. Og han gjorde det med en stil ingen andre rappere hadde hatt og er i nærheten av å ha, selv om både Jay-Z og etter hvert en haug andre rappere har prøvd seg. I et intervju på det norske hiphop-nettstedet Stress.no for noen år siden fortalte Bad Boy Records-artisten G-Dep en betegnende historie om den første gangen P.Diddy skulle hente han:

- Han sendte en splitter ny, sølvfarget Bentley med «crazy rims» (felger, journ.anm) opp til Harlem rundt midnatt, og hele kvartalet lyste opp.

33-årsdagen feiret Sean Combs i Marrakech, Marokko med 300 gjester flydd inn i privatfly fra New York og Paris, deriblant Naomi Campbell, Ivana Trump, Tommy Lee, Gérard Depardieu, en haug rappere, skuespillere og modeller. Sluttregningen skal ifølge BBC ha kommet på rundt en million dollar. Ryktene sier imidlertid at kong Mohammed VI av Marokko tok mesteparten av regningen. Ingen overraskelse, det, rapperen er kjent for å være en blanding av sjenerøs og grisk. Flere restauranter og barer har klaget i media etter at Diddy har nektet å gjøre opp regningen etter seg. Milliardæren mener den omtalen han genererer som gjest får holde som betaling.

ETTER 1997 FULGTE 1998 og skjebneåra 1999 og 2000, da hans kjendisstatus nådde et nytt høydepunkt med forholdet til superstjernen Jennifer Lopez og alt egentlig raknet. Han ble dømt for overfall på en ansatt i et konkurrerende plateselskap og han ble siktet for ulovlig våpenbesittelse og for å ha skutt på en nattklubb. Samtidig var hans popularitet synkende blant publikum og innad i rappmiljøet, blant annet på grunn av hans hang til bruk av andre artisters musikk som bakgrunn på låtene han laget. På valentinsdagen i 2001 gjorde Lopez det slutt. I tillegg gikk Bad Boy Records stadig dårligere, og det ble klart at de ville bli droppet fra partnerskapet med storselskapet Arista. Plateselskapssjefen Sean Combs og hans alias, rapperen Puff Daddy, skjønte at tida var inne for å gjenoppfinne seg selv, «ta en Prince» rett og slett. Puff Daddy skiftet navn til P. Diddy. Han ga ut albumet «The Saga Continues», som ved hjelp av et par suksessfulle singler puttet ham tilbake i hip hop-manesjen. Med 2002-oppfølgeren «We Invented The Remix» og et par filmroller, i Oscar-vinnende «Monster's Ball» spilte han dødsdømt, var han igjen på vei mot skyene.

DENNE VÅREN, i sitt tiende år, er Bad Boys Records og Diddy igjen rigget for suksess. Selv om Combs ikke var i nærheten av å få den 700-millionersavtalen han hadde drømt om da Bad Boys Records tegnet kontrakt med musikkgiganten Universal, så fikk han en ny sjanse.

Den lot han ikke gå fra seg. Til sin første utgivelse på nytt distribusjonsselskap løftet han sin diamantbesatte mobil og ringte inn det største drømmeteamet som noen gang har vært samlet på et album: Justin Timberlake, Beyonce, Pharrell, 50 Cent, Mary J. Blige, Jay-Z, Snoop Dogg, Nelly, Lenny Kravitz og han selv, artister som til sammen har solgt over 200 millioner album, deltok med eksklusive låter på filmmusikken til «Bad Boys 2» med Will Smith.

- Jeg ville starte det nye samarbeidet med et smell. Jeg ville være sikker på at jeg startet min andre æra. Jeg begynner helt på nytt nå, forklarte Diddy pressen.

Albumet gikk rett til topps på Billboard og har siden solgt millioner verden over.

Siden P. Diddy teamet opp med Universal, har alle Bad Boy-utgivelsene gått rett inn på lista over USAs ti mest solgte album, nylig gjaldt det singer/songwriter Carl Thomas' album «Let's Talk About It».

Han er ikke den siste fra Diddys stall. Snart kommer også soloalbumet. For Sean John Combs er tilbake.

- Ingen er mer sulten på suksess en meg.

Nå skal jaggu Jennifer Lopez være på vei tilbake til ham også.

STARTET EGET PLATESELSKAP: P. Diddy hoppet 19 år gammel av skolen for å satse på en karriere innen musikken, og ble etter kort tid satt til å få fram nye artister i et plateselskap. Etter å ha røket uklar med sjefen i 1993, startet han sitt eget selskap Bad Boy Records.
KJÆRESTER: P. Diddy og Jennifer Lopez var kjærester, og nå ryktes det at hun er på vei tilbake til rapperen.