APROPOSMUSIKK: Chris Reas «Driving Home For Christmas» er perfekt aproposmusikk i dobbelt forstand - med bil- og juletema. Ikke uventet er det derfor den mest spilte julesangen på radio. Foto: Keith Hammet
APROPOSMUSIKK: Chris Reas «Driving Home For Christmas» er perfekt aproposmusikk i dobbelt forstand - med bil- og juletema. Ikke uventet er det derfor den mest spilte julesangen på radio. Foto: Keith HammetVis mer

Tiårets mest ihjelspilte julelåter

Når de mest spilte julelåtene skal oppsummeres, er det en slagerliste uten like som presenteres.

(Dagbladet): Like sikkert som det blir jul, trenger julemusikken seg inn i øregangene fra tidlig i desember.

Norges største radiokanal, NRK P1 med 1,8 millioner lyttere daglig, har foretatt en oppsummering av de mest spilte julelåtene det første tiåret av 2000-tallet. Kanskje ikke overraskende er det gamle sanger vi hører om igjen, og om igjen.

Øverst troner Chris Reas «Driving home for Christmas» fra 1988.

- Jul handler om tradisjoner. Ti på topp-lista er melodier som alle har et forhold til, og julemusikken blir et lydteppe folk vil ha i høytida, sier musikkprodusent i P1, Atle Bredal.

Setter oss i steming Dette etter hvert slitte, men elskede lydteppet, har The Pogues sin «Fairytale of New York» fra 1987 på andreplass, og Band Aid-låta «Do they know it's Christmas» fra 1984 på tredjepass.

Sju av de ti mest populære julelåtene er fra 70- og 80-tallet.

- Vi vil ha lik jul hvert år, og da sier det seg selv at vi hører på den musikken vi hørte på når vi var yngre. Det blir på samme måte som vi tar med oss julematoppskriftene fra mamma, sier produktsjef i EMI Music Norway, Silje Larsen Borgan.

Både hun og Bredal mener det er suget etter julestemning, som gjør at vi aldri blir lei.

- Tradisjon og nostalgi er stikkordene. Naiv steming fungerer bra - vi setter på julemusikk for å bli glade og komme i positiv stemning. I tillegg tar det tid å etablere klassikere, sier Borgan.

En låt i timen P1 starter kringkastingen av julemusikk den første søndagen i advent med én låt i timen, og trapper gradivis opp omfanget. De siste dagene før jul, er det utelukkende julemusikk lytteren blir servert.

Siden 2002 har P1 mottatt færre henvedelser med julemusikkønsker eller misnøye fra lytterne, og i år har ikke Bredal fått en eneste telefon eller epost.

- Det betyr at vi treffer svært godt, konkluderer Bredal.

Julemusikk redder platesalget Et av de største plateselskapene, Universal, gir hvert år ut flere juleplater. Til tross for et synkende platesalg, får julemusikken oss til å svi av tusenvis av kroner på det fysiske formatet.

- Juleplatene selger ganske godt, og juleplater er viktig for oss, sier ansvarlig for norsk musikk i Universal, Ynge Ness.

Han tror også kjøpemønsteret bunner i tradisjon.

- Julemusikk er noe hele familien hører på, og selv om ungdom har vendt seg til å kjøpe digital musikk, er de også vant med å kjøpe julemusikk. Denne sjangeren treffer mye bredere enn andre, sier Ness.

En av de som har lykkes aller best, er Sissel Kyrkjebø.

I 1987 kom plata «Glade jul», som er tidenes mestselgende album i Norge med over 600 000 solgte eksemplarer. I fjor innledet hun et samarbeid med Odd Nordstoga, og de opplevde en enorm suksess med sitt prosjekt «Strålande jul». Det solgte 350 000 eksemplarer, og er dermed å regne som en av norgeshistoriens største platesuksesser - den også.

Ness forteller at Universal har egne personer som jobber med å få i stad solide juleplater.

Plateselskapet får også stadig forespørsler fra publikum som ønsker julemusikk fra sine favorittarister - noe som kan føre til et julealbuminitiativ fra Universal til den aktuelle artisten.