HACKET: Billettleverandøren Ticketmaster har i lengre tid vært utsatt for et hackerangrep, opplyser de i dag. Foto: NTB Scanpix
HACKET: Billettleverandøren Ticketmaster har i lengre tid vært utsatt for et hackerangrep, opplyser de i dag. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ticketmaster

Ticketmaster melder om alvorlig hackerangrep. Frykter for norske kunder

Anbefaler å følge med på kontoutskrifter for bevis på svindel eller identitetstyveri.

Lørdag oppdaget billettleverandøren Ticketmaster at de via en underleverandør i lang tid har vært utsatt for et hackerangrep, informerer selskapet i dag. Det kan være snakk om storstilt lekkasje av kundeinformasjon over svært lang tid.

Har du kjøpt billetter i perioden september 2017 og 23. juni 2018, kan du være påvirket.

Det er Ticketmaster i England som lørdag oppdaget skadelig programvare på kundeservicetjenesten Inbenta, men gitt selskapets internasjonale virksomhet kan angrepet også ha gått utover norske kunder.

- Som følge av at Inbentas tjenester har vært i bruk på alle Ticketmaster sine nettsider, kan en ukjent tredjepart ha fått tilgang til personlig informasjon eller betalingsinformasjon, advarer Ticketmaster på en nettside de har opprettet i forbindelse med sikkerhetsbristen.

Dagbladet har kontaktet Ticketmaster Norge for en uttalelse om omfanget, men har foreløpig ikke fått svar. Ifølge BBC kan følgende kundeinformasjon være på avveie: navn, adresse, e-post, telefonnummer, betalingsinformasjon og innloggingsdetajler.

- Følg med på kontoutskrifter

Selskapet har i dag sendt ut en e-post til norske brukere hvor de advarer kundene om angrepet.

- For sikkerhets skyld anbefaler vi at du følger med på kontoutskrifter for bevis på svindel eller identitetstyveri. Hvis du er bekymret eller legger merke til mistenkelig aktivitet på kontoen din, bør du kontakte banken din og eventuelle kredittkortselskaper, skriver Ticketmaster.

Størst bekymring rettes mot britiske kunder «som har kjøpt, eller har forsøkt å kjøpe, billetter mellom februar og 23. Juni 2018», men de kan ikke garantere at kunder i andre land «som har kjøpt, eller forsøkt å kjøpe billetter mellom september 2017 og 23. Juni 2018» ikke er påvirket.

Deaktiverte leverandøren

Har du ikke mottatt e-post, tror de ikke at du er påvirket, informerer de. Denne opplysningen er imidlertid basert på selskapets egne undersøkelser, skriver Ticketmaster.

Angrepet kan globalt gjelde så mange som fem prosent av kundene, opplyser de. Ifølge sine egne hjemmesider selger Ticketmaster, som er verdens største billettselskap, fem millioner billetter bare i Norge hvert år.

Da sikkerhetsbristen ble oppdaget deaktiverte Ticketmaster alle tjenestene til Inbenta.

Dagbladet oppdaterer saken.