Tid for jernvilje

Hadde en skipsreder eid Bjørvika, ville kanskje noe ha skjedd der. Men det er Havnevesenet som disponerer havnearealene og sjøsiden i Oslo, og Havnevesenet er en stat i staten. Havnevesenet disponerer ennå, dessverre, altfor mye.

  • Slik formulerte en representant fra Plan- og bygningsetaten seg i debatten om Oslos sjøside som Norsk Form inviterte til i går kveld.
  • - Det er nå beslutningen må tas om Oslo skal bli en fjordby eller en havneby, sa Stein Kolstø, som presenterte Plan- og bygningsetatens byplan.

Er det noe av forklaringen på at visjonene for Oslo som fjordby forblir visjoner? Eller er det manglende politisk vilje? Kveler Arbeiderparti-leder Britt Hildeng det videre arbeid når hun vil legge lokk på havnedebatten? Når hun uttaler at vi ikke trenger noen diskusjon om hva havna skal brukes til om 20 år? Etter at Plan- og bygningsetaten er kommet med et solid byplangrep gjennom en omfattende utredning om Oslo som fjordby eller havneby.

- Er politikere medspillere eller motstandere? spurte den svenske arkitekten Pietro Raffone, som har bidratt til den spennende utviklingen av sjøsiden i Göteborg, der seilbåter nå duver i sjøen rett ut for boligblokker, ment for gjennomsnittsborgeren og ikke for rikfolket. Der man gikk ut ifra teorien om at samtlige besøkende i byen skulle få kontakt med sjøen. Der man tok i bruk nedlagte verftsbygninger, lot kunstnere utsmykke påler i havna, der medborgerne hadde tålmodighet, fordi de så at noe skjedde, at ideer ble realisert.

Vil vi noen gang oppleve det i Oslo?

Han sa også at en framtidsrettet havn ikke har noen løsning i Oslo. Hovedstaden blir best ivaretatt ved å realisere fjordbyen, der man beholder bulk- og cruisetrafikken, men fjerner containerne. Han påpekte hvor viktig havna er som rekreasjonssted for befolkningen. I dag er 60% av Oslos sjøfront utilgjengelig for publikum. Dessuten, en utbygging av boliger langs sjøsiden vil gi langt høyere skatteinntekter enn det næringsvirksomhet kan tilføre. Det var visjonenes kveld i Norsk Form. Arkitekt Magne Wiggen viste containere som fantasifulle boliger med takterrasse, arkitektene Franz Jenssen og Svein Ole Storøy presenterte Bjørvika som trafikkknutepunkt med sjøkontakt.

Tid for jernvilje i Oslo nå. Hvis man ikke i framtida skal skamme seg over oss.