Tid for tid

FILOSOFI: Nyskrevne filosofiske bøker på norsk er ikke hverdagskost. Derfor er det også et merkverdig sammentreff at begge bøkene handler om tid. Både Thomas Krogh, professor i idéhistorie ved Universitetet i Oslo og Truls Wyller, professor ved Filosofisk institutt ved NTNU, gir i år ut hver sin bok med titlene «Virkelighetens tid» og «Tid og Rom» på henholdsvis Scandinavian Academic Press og Universitetsforlaget. Selv om dette er fagbøker, har forfatterne uttalte ambisjoner om å skrive for flere enn sine studenter og fagfeller uten at dette skal gå på bekostning av fagligheten.

I EN TID DA norske fagfilosofers virksomhet stort sett foregår i engelskspråklige tidsskrifter, er det viktig at filosofiske resonnementer også formuleres på norsk. Bare sånn kan refleksjonene bli en del av en norsk offentlighet. Det er grunn til å berømme forleggere som utgir nyskrevet norsk filosofi. Forfatterne fortjener ikke mindre berømmelse, å utgi sånne bøker gir selvfølgelig mye mer arbeid og mindre kred i det akademiske premieringssystemet enn en artikkel i et prestisjetidsskrift ingen har hørt om. Å betrakte disse bøkene som protesthandlinger mot dette systemet, som heldigvis er under revidering, er kanskje en overdrivelse. Men det er nok ingen overdrivelse at forfatterne må ha en følelse av å ha sendt sine bøker ut i et tomt intet.

THOMAS KROGH tar opp en diskusjon om tid som ble startet av den engelske filosofen John McTaggart (1866- 1925). Han hevdet at det fantes to grunnleggende intuisjoner om tid, før etter og fortid, nåtid, framtid. Krogh argumenterer for at begge teoriene må godtas som ulike, de er selvstendige og lar seg ikke redusere til hverandre. Vi trenger begge for å forstå tid. Truls Wyller bygger på Kant (1724- 1804), som hevdet at tid ikke var noe eksisterende i verden, men en indre sans som ordnet inntrykkene i før og etter. Uten menneske vil det altså ikke finnes tid. Men betyr det at tida ikke har realitet? Det kan ikke sies for ofte, man må gå til filosofene for å bli vis.