Ny reform: De rødgrønne krever tillitsreform i skolen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Ny reform: De rødgrønne krever tillitsreform i skolen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Tidstyver:

Tid for tillit

Dagbladet mener: Det bør blir vanskeligere for politiske myndigheter å instruere lærerstanden i metode og læringsverktøy.

Meninger

Vi kan ikke måle og teste oss fram til en god skole. Det er ikke slik at omfattende kontroll og kartlegging fra myndighetene gir tilstrekkelig styringsinformasjon til å fatte gode beslutninger for hele skolens samfunnsoppdrag. Heller ikke at politikken evner å bruke informasjonen som foreligger på en sunn og korrekt måte.

Tvert imot kan test- og kontrollregimer få utilsiktede konsekvenser: Ved å vektlegge viktige, men smale, indikatorer, kan vi styre basert på informasjon som ikke dekker alt som teller, men det vi klarer å måle.

I et slikt system er det en fare for at både lærere og skoleledere tilpasser virksomheten til det som blir målt og belønnet fra politisk ledelse. Hvis det vanker straff og sanksjoner ved dårligere prøveresultater, blir det å gjøre det godt på prøvene viktigere enn hvorvidt det faktisk gir elever og lærere en merverdi eller ei.

Men alternativet er også skummelt. Dersom foreldre, skoleledere, kommuner og politiske myndigheter ikke har verktøy til å vurdere skolen og utdanningens kvalitet, er det krevende å holde noen ansvarlig for uønskede eller dårlige tilstander. Det blir også umulig å kommunisere med velgere. Hvis politikere ikke vet hvordan det går i skolen, hvordan skal de da kunne fortelle folk at det er nettopp deres politikk som fungerer?

Balansegangen mellom kontroll og tillit, er blitt politikkens forbannelse på utdanningsfeltet. Før Kunnskapsløftet visste vi for lite, nå vet vi mye mer, men ikke nødvendigvis det som er viktig. Før ble det, satt på spissen, kjørt i blinde, nå fra baksetet.

Nå ser pendelen ut til å være på vei tilbake fra kontrollregimets ytterkant. Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet har bedt Stortinget bli med på en tillitsreform i skolen. Ikke bare er dagens system en tidstyv og forstyrrelse for lærere med mange elever og lite tid, men også en trussel mot et bredt kunnskapsbegrep, mener partiene.

Denne avisa deler oppfatningen om at kontrollregimet har skapt en mer målstyrt skole enn hva som er sunt. Dagbladet mener lærerprofesjonen bør slippes fri. Ikke løs, men fri til å bruke den femårige utdanninga vi tross alt krever av dem, til å gi frihet og tillit i arbeidshverdagen. Lærerjobben er tross alt ikke mekanikk, og læring er ikke oppskriftsmessig.

Paradoksalt nok kan Høyres skolepolitikk de siste åra gjøre det lettere for dem å få gehør for forslaget. Desto bedre lærerstanden er utdannet, jo vanskeligere er det for det politiske nivået å pålegge dem metoder og verktøy.