Tid for tog?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FOR ET PAR ÅR

siden reiste jeg med Eurostar mellom Brussel og London. Jeg hadde ikke sjekket ankomstiden på forhånd, men visste det ville gå fort. Kort tid etter at jeg hadde satt meg ned passerte toget den franske grensen og nærmet seg tunnelen. Dette gikk virkelig fort. Tunnelen ble passert. På kartet var det bare et lite stykke igjen. Men så var det som om toget sto stille. Vi var kommet inn på et utslitt engelsk linjenett. Jeg husker følelsen spesielt godt fordi jeg nettopp hadde opplevd noe helt tilsvarende: På toget fra Stockholm til Oslo. Fra norskegrensen var det som om alt gikk i sakte film. Ved begge tilfeller hadde jeg beveget meg fra et jernbane i-land til et jernbane u-land.

Det finnes mange grunner til at Sverige har en bedre jernbane enn den norske. Den viktigste er at det svenske samfunnet i mer enn 50 år har satset langt mer på utbygging av infrastruktur generelt og bygging av jernbane spesielt. Siden 1980-tallet har det politiske fokuset i den norske jernbanepolitikken vært rettet mot ineffektivitet internt ved jernbanen. Det har ikke endret det faktum at hvis jernbanen skal kunne utgjøre en reel utfordrer til bilismen, må samfunnet være villige til å øke investeringene kraftig, ikke over noen år, men tiår. Når stortingsflertallet den 15. juni i år vedtok en langtidsplan hvor det skulle satses en milliard i året mer hvert år i en tiårsperiode enn det regjeringen gikk inn for, kunne det i hvert fall på papiret se ut som et sensasjonelt positivt vendepunkt for jernbanen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer