Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tida jobber for nye Bjørvika

- Regjeringen har ikke fått noen nye, store eller kompliserende overraskelser på bordet etter at Bjørvika-utredningene nå er avsluttet, sier kulturminister Anne Enger Lahnstein. Etter det Dagbladet forstår vil regjeringen gå inn for meget nøkterne løsninger hva angår operabygg og samferdselsløsninger i Bjørvika.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En rekke instanser har det siste året foretatt nye utredninger og konsekvensanalyser med tanke på byutvikling og operaplassering i Bjørvika. Rapportene utgjør en viktig del av regjeringens beslutningsgrunnlag.

Når kulturminister Anne Enger Lahnstein like over påske kommer til Stortinget med en ny stortingsproposisjon om operaens plassering, vil alle de tre alternativene - Vestbanen, Bjørvika og Folketeaterbygningen - være grundig utredet.

Nye Bjørvika

Dette er en del av det oppdaterte faktagrunnlaget regjeringen sitter på: Kostnadene i forbindelse med endret trafikksystem er ifølge en konsekvensutredning fra Statens vegvesen anslått til ca. 2,2 mrd. kroner. Bare 700 millioner kroner av dette beløpet er dekket inn gjennom statlige veimidler og bompenger. Det mangler fortsatt 1,3 mrd. kroner.Statens vegvesen har senket ambisjonene, og foreslår nå en kombinert løsning med å legge E18 i senketunnel og for øvrig gå inn for mer overflatetrafikk. Forslaget om kostbare miljøtunneler er forlatt.I Statsbyggs rapport er eiendomsverdiene anslått til mellom 800 millioner og én milliard kroner. For Oslo kommune vil utbyggingen ha verdi i form av økte skatteinntekter, antatt til i overkant av 30 millioner kroner årlig.

Framdriften

Det vil fortsatt ta tid å utvikle Bjørvika. Ifølge Statsbyggs rapport vil en senketunnel først være på plass i år 2006/2007. Deretter kan man begynne arbeidet med bygatenettet. Det kan være på plass i 2008- 2009.

- Først da kan man begynne å utvikle eiendommene i området, sier seksjonssjef Tom Wassum i Statsbygg.

Men samtidig bekrefter han at det vil være mulig å starte byggingen av en eventuell opera tidligere dersom man er fleksibel med hensyn til tomtevalg. En opera nærmere Oslo S kan påbegynnes tidligere enn en opera helt ute i havnebassenget.

Samferdselsminister Odd Einar Dørum er også meget tilfreds med de nye utredningene.

- Det er pr. i dag mer realisme i finansieringen, blant annet fordi Oslo kommune har sagt seg villig til å være med på et spleiselag sammen med staten. Oslo bystyre har sagt ja til å legge penger på bordet, samt foreta en del omprioriteringer, blant annet gjennom Oslopakke II, sier Dørum.

Tida jobber med andre ord for Bjørvika, selv om det fortsatt er et hav mellom Vestbanen og Bjørvika hva angår totale kostnader og framtidig usikkerhet.