Tidal-kjendiseier kritiserer sin egen reklamefilm

- Søplete produsert.

Vania Schlogel i Jay Zs selskap Roc Nation, som har hatt ansvaret for overtagelsen av Wimp og Tidals norske eierselskap Aspiro, introduserte dem som «eierne av Tidal» - i en pressekonferanse i New York i går kveld norsk tid..

Deretter kom - én etter én - Alicia Keys, Win Butler og Regine Chassagne fra Arcade Fire, Beyoncé, Calvin Harris og Chris Martin - begge på skjerm, Daft Punk-herrene, Jack White, Jason Aldean, J. Cole, Jay Z selv, Kanye West, Deadmau5, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna og Usher og stilte seg opp side om side.

- Dette føles som en eksamensavslutning, sa Alicia Keys, som førte ordet på vegne av eiergruppen. Hun mente at de var med på å skrive musikkhistorie: At dette ikke bare handlet om kommers og teknologi, men også om å «bevare musikken».

Keys beskrev den nye tjenesten som «den første artisteide, globale musikk- og entertainmentplattformen noensinne», før hun på nye kalte frem en og en artist - denne gangen for å undertegne et dokument.

- Eie oljen I en video som ble vist, snakker artistene ut om hvorfor de er med. Kanye West kaller det å «eie oljen vår», Calvin Harris roser lydkvaliteten og Daft Punk kalte eiergruppen for «the Avengers of Music».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lanseringa har imidlertid ikke gått fri fra kritikk. Særlig at Jay-Z omtalte det hele som en revolusjon har fått publikum til å murre.

- Rike kapitalister som erstatter rike kapitalser er ikke revolusjon. Det blir bare satt ei ny feit katt i styringa, var en av tilbakemedlingene.

Til det svarte den frittalende Deadmau5, som står som én av kjendiseierne, følgede:

- Dette er ikke et fientlig oppkjøp. Det er heller ikke en kjendis-knullefest. Det er en streamingtjeneste. Ikke les for mye inn i det, tvitrer han.

De patosfylte ordene i den korte, kjendistunge reklamefilmen, som kan sees i denne artikkelen, blir også kritisert. Til det svarer Deadmau5.

- Så dere sabler ned en hel filosofi på grunn av en to minutter lang, søplete produsert reklamefilm? Det er kult.

Mye uklart Ifølge Forbes.com er det atskillig som er uklart etter lanseringa, som artistenes eierandeler i Tidal, om det bare er superstjernene som vil få eierandel, om de vil trekke sine verk vekk fra andre tjenester, og hva plateselskapene deres vil tillate.

Foreløpig finnes i alle fall Rihannas siste singel «Bitch Better Have My Money» bare på Tidal, og norske brukere kan eksklusivt høre Todd Rundgren, Emil Nikolaisen og Lindstrøms nye samarbeidsingel.

Tidal er tilgjengelig i 31 land, og lanseres snart i seks nye. Hittil er man ifølge en pressemelding oppe i 25 millioner sanger, i tillegg til 75.000 musikkvideoer og annet innhold inklusive artistintervjuer - og med to ulikt prisede lydkvalitetsvalg.

Norske Wimp-brukere vil kunne fortsette å bruke tjenesten som før, heter det i en presseuttalelse fra det norske selskapet. 
Senere denne uka vil Wimp-kunder også kunne bruke sitt brukernavn og passord til å logge inn i Tidal. Registrering av nye kunder vil da også bli på Tidal, heter det i en pressemelding fra den norske tjenesten som nå altså har en rad nye celebritetseiere.

(NTB)

KJENDISTUNGT: Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna, DeadMau5 (med maske), Kanye West, Jay Z og J. Cole er bare noen av eierne av den nye streamingtjenesten Tidal. Foto: NTB Scanpix
KJENDISTUNGT: Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna, DeadMau5 (med maske), Kanye West, Jay Z og J. Cole er bare noen av eierne av den nye streamingtjenesten Tidal. Foto: NTB Scanpix Vis mer