Tidenes norske Roskildefestival

ROSKILDE (Dagbladet): Det er endelig slutt på tida da Roskilde-festivalen booket norske band utelukkende for å forlyste fulle og steine nordmenn.

  • Ikke det at Norge er blitt noen maktfaktor i den internasjonale musikkverdenen ennå - den såkalte norske bølgen er foreløpig ikke egnet for surfing - men nå leverer de norske Roskilde-artistene konserter på et nivå som gjør dem til helt uunngåelige plakatnavn for enhver trend- og kvalitetsbevisst festivalprogramsnekker.

Det er ikke tilfeldig. Roskilde-festivalen har fulgt norsk musikk tett det siste året, og en av festivalens bookingansvarlige, Rikke Rask, var på plass i Kristiansand under Bylarm i mars i år.

  • Det var tre store og flere små norske høydepunkter på Roskilde-festivalen i år. Kaizers Orchestra, Satyricon og Jaga Jazzist leverte alle konserter det vil bli snakket lenge om blant publikum og musikkbransje. De er tre band som på hver sin måte representerer kraften og den selvsikre egenarten som preger norsk musikk for tida. Tar vi med sjarmerende opptredener fra St. Thomas, Sondre Lerche, Hello Goodbye, Ralph Myerz og kultfenomenet Berlevåg Mannsangforening, er det ingen tvil om at Norge ble lagt merke til på Dyrskuepladsen.
  • Kaizers Orchestra ivaretok den tradisjonelle rollen som norsk hovedband for de 13000 tilreisende nordmennene på Roskilde. Det er i overkant nasjonalistisk å tro at alle sammen trengte seg sammen foran den gule scenen på fredagskvelden, men en god del av dem var der for å bivåne det som kan bli norsk musikks snåleste eksportartikkel.

De oljefatbankende ompabøndene fra Bryne skal ut på tur og plate i Danmark og Sverige seinere i år. Hvis bandet lykkes der, er det ytterligere et bevis på at det Drillo kaller «ekstreme kvaliteter» er imperativ for norsk suksess utenlands.

  • Satyricon har også ekstreme kvaliteter og gjorde natta enda mørkere ved samme scene noen timer seinere. Sigurd «Satyr» Wongraven og Kjetil «Frost» Haraldstads patologisk presise black metal har for lengst et internasjonalt ry som er få andre norske artister forunt. Nå skal Norge bergtas med tidenes første black metal-skive på stort norsk selskap. Satyricon får skryt og anerkjennelse fra alle kanter for å ha laget «et satans leven» på Roskilde.

Det blir likevel litt klamt da VGs hovedanmelder Stein Østbø triller terningkast seks etter konserten, all den tid hans samboer Helene Rognøy i EMI Recorded Music, som gir ut den kommende Satyricon-skiva «Volcano», jobbet tett med bandet under festivalen.

  • Jaga Jazzist fikk kon-sertinnledningen sin ødelagt av plagsomme feedbackproblemer, men etterpå beviste timannsbandet en gang for alle at de kanskje er Norges aller sterkeste kort som moderne og cutting edge eksportartikkel i kjølvannet av Röyksopp.

Jaga har allerede mottatt hemningsløse ovasjoner i utenlandske trendblekker. Nytt album er allerede ferdig innspilt, mens «A Living-room Hush» går sin seiersgang gjennom anmelderseksjonene i de viktigste musikkmagasinene.

Deres postmodernistiske og uhørt oppfinnsomme miks av rock, jazz, fusion og elektronika, kombinert med en suveren musikalitet, er lyden av én ting: suksess.

ROSKILDE-SUKSESS: Kaizers Orchestra er allerede helter i Norge, og nå står Danmark og Sverige for tur.