Tidenes raskest selgende digitale album

Spilt inn på to dager.

(Dagbladet.no): Mer enn 4000 eksemplarer har blitt solgt av skiva «Help: A Day In The Life» i løpet av helgen i England.

Ifølge utgiverne gjør det skiva til den raskest selgende digitale skiva noensinne.

Spilt inn på to dager

22 ulike artister og band spilte inn låter for veldedighetsprosjektet torsdag og fredag, og la dem umiddelbart ut for salg.

Mandag ettermiddag hadde britiske platekjøpere brukt drøye 460 000 kroner på å laste ned skiva.

- Vi får data fra UK Charts Company hver uke, og det er ikke noe album som har solgt i nærheten av den mengden «Help» har gjort, sier Ben Drury hos War Child-partneren 7 Digital til BBC.

«Help: A Day In The Life» inneholder låter av blant andre Coldplay, Radiohead, Gorillaz og Mercury-vinner Antony & The Johnsons.

Plata selges foreløpig kun gjennom warchildmusic.org, men vil også bli tilgjengelig på større digitale musikkbutikker etter hvert.

BIDRAR: Norgesaktuelle Antony Hegarty fra Antony & The Johnsons har laget coverversjon av en gammel Lennon-klassiker. FOTO: SCANPIX/AP
BIDRAR: Norgesaktuelle Antony Hegarty fra Antony & The Johnsons har laget coverversjon av en gammel Lennon-klassiker. FOTO: SCANPIX/AP Vis mer

26. september slippes plata på CD.

Unike låter

«Help: A Day In The Life» er oppfølgeren til det første «Help»-albumet, som kom i 1995.

Prominente navn som Luciano Pavarotti, Bono og Brian Eno ga tidlig sin støtte til prosjektet.

Også denne gangen gir artister bort eksklusive låter til plata. Coldplays «How You See The World» var for eksempel bare tilgjengelig i Japan tidligere, mens Antony And The Johnsons har spilt inn Lennons «Happy Xmas (War is Over)» sammen med Boy George.

Keane har laget coverversjon av Elton Johns «Goodbye Yellow Brick Road», mens Kaiser Chiefs hyller «I Heard It Through The Grapevine».

Inntektene fra albumet går til krigsrammede barn.

BIDRAR: Chris Martin og Coldplay gir bort en låt som tidligere bare har vært tilgjengelig i Japan.