Innovasjon Norge

Tidslinja: Dette visste Røe Isaksen

Næringsministeren trekker fram to hovedpunkter der han har sviktet i Innovasjon Norge-saken.

ØVERSTE SJEF: Som næringsminister er Torbjørn Røe Isaksen (H) øverste sjef for Innovasjon Norge, som står bak den kontroversielle Sommarøya-kampanjen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ØVERSTE SJEF: Som næringsminister er Torbjørn Røe Isaksen (H) øverste sjef for Innovasjon Norge, som står bak den kontroversielle Sommarøya-kampanjen. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

- Jeg synes dette er en morsom måte å vise at Sommarøy ønsker å være et sted hvor man gir slipp på den vanlige hverdagsrytmen. Men ingen kommuner i Norge kan melde seg helt ut av vanlig tidsbruk, sier Torbjørn Røe Isaksen i ukas utgave av Aftenposten Junior.

Nå unnskylder han seg.

Hovedoppslaget er en sak om det «klokkefri livet» til beboerne på Sommarøy i Troms.

Historien om det nytenkende øysamfunnet gikk sin seiersgang i medier verden over, og ble snappet opp av alle fra Dagbladet og Aftenposten Junior, til CNN og New York Times.

Denne uka viste det seg at drømmen om en «tidsfri sone» slett ikke var et innbyggerinitiativ, slik det opprinnelig framsto, men en PR-kampanje kokt opp av Innovasjon Norge for å skape blest rundt reiseliv i Nord-Norge.

Da Røe Isaksen 20. juni svarte på Aftenposten Juniors to spørsmål per e-post, visste han at det var Innovasjon Norge som sto bak. Det visste ikke avisa.

Sa ingenting

- Artikkelen i Aftenposten Junior handler mest om hvordan nordnorske barn lever om sommeren, at de ofte er ute og leker om kvelden når det er lyst, og at de på den måten ser mindre på klokka enn vanlig, sier redaktør Mari Midtstigen til Dagbladet.

Hun understreker at Sommarøy-barna som er med i saken har vært ærlige og ikke har gjort noe galt.

- Vi syntes det kunne være morsomt å få leserne våre til å reflektere rundt hvordan livet ville arte seg om man ikke måtte forholde seg til klokka. Men selve premisset for saken er jo feil, siden dette ble presentert for oss som et lokalt påfunn fra Kjell Ove Hveding, som beskrev seg selv som initiativtaker.

Ifølge Midtstigen sa statsråden ingenting til avisa som kunne indikere at denne saken var noe som Innovasjon Norge hadde initiert.

- Det er selvsagt vårt fulle ansvar å sørge for at informasjonen som publiseres er korrekt. Men man burde kunne forvente at offentlig eide selskaper og statsråder ikke bevisst prøver å føre pressen bak lyset.

«Glimt i øyet»

Det er Torbjørn Røe Isaksen helt enig i.

- Nå når hele denne saken har blitt rullet opp, med mange sider jeg ikke har kjent til, er det enda tydeligere for meg at vi burde ha gjort noe helt annet, sier næringsministeren til Dagbladet.

Den 22. mai mottok Nærings- og fiskeridepartementet en mail fra Innovasjon Norge, med informasjon om en kampanje de skulle lansere i samarbeid med SAS.

I mailen skisseres en kampanje som går ut på at beboerne på Sommarøy ikke ønsker å forholde seg til tid siden det er sol døgnet rundt, og at de derfor har laget en underskriftskampanje. Innovasjon Norge foreslår å overrekke underskriftene til Røe Isaksen og filme dette, som et ledd i kampanjen.

«Det hele skal gjøres med glimt i øyet, og brukes for å dokumentere Sommarøy sitt initiativ. Det er ikke et reelt ønske men en ny måte å fortelle utenlandske besøkende om midnattssola.» heter det i mailen, som er gjengitt av Medier24.

Ingen varselbjeller

Næringsministeren forteller at han ikke mottok mailen personlig, men at henvendelsen ble diskutert med hans medarbeidere. Han endte med å takke nei til å bidra.

- Det var ikke noe i e-posten som gjorde at vi tenkte at dette var villedende eller grenset opp mot falske nyheter. Det var rett og slett en kommersiell kampanje, og ikke riktig for meg å delta i som statsråd.

- Innovasjon Norge skriver i mailen at «dette er ikke et reelt ønske» fra Sommarøy-beboernes side. Burde ikke denne formuleringen ha utløst noen varselbjeller?

- Vi oppfattet at det ikke var et reelt ønske i den betydning at beboerne ikke ønsker å endre åpningstidsloven i Norge eller melde seg ut av tidssonen vår, sier Røe Isaksen.

- Da vi snakket om e-posten, var det ingen varselbjeller som gikk hos oss. Helt fram til de siste dagene satt jeg med inntrykket at dette var et eller annet lokalt initiativ som Innovasjon Norge hadde hengt seg på. Jeg var ikke kjent med prislappen på dette eller at det har vært PR-byråer involvert. Eller at hele ideen i utgangspunktet kom fra Innovasjon Norge.

Røe Isaksen understreker at de ikke har blitt presentert Sommarøy-kampanjen i sin fulle bredde, men at det heller ikke er praksis.

- Vi godkjenner ikke kampanjer, og er i utgangspunktet ikke involvert i det.

FEILHÅNDTERING: - Vi burde allerede 7. juni ha gitt beskjed til Innovasjon Norge om at de måtte gi seg til kjenne, og vi burde ha gjort det formelt og ordentlig, via styret, sier Torbjørn Røe Isaksen om håndteringa av Innovasjon Norge-bråket. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
FEILHÅNDTERING: - Vi burde allerede 7. juni ha gitt beskjed til Innovasjon Norge om at de måtte gi seg til kjenne, og vi burde ha gjort det formelt og ordentlig, via styret, sier Torbjørn Røe Isaksen om håndteringa av Innovasjon Norge-bråket. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Første pressehenvendelse

7. juni kom den første pressehenvendelsen om Sommarøy-beboerne, fra NRK. Da forsto Røe Isaksen at journalisten ikke var klar over at dette var et stunt der Innovasjon Norge trakk i trådene.

- Vi fant ut at dette kan vi ikke kommentere. Vi formidlet til Innovasjon Norge at dette var et problem, og at de måtte gi beskjed om at de var involvert. Sett i etterpåklokskapens lys burde jeg ha tatt dette direkte med styreleder, ikke bare via kommunikasjonsavdelinga.

Her skjedde den første svikten fra Røe Isaksens side, mener han selv.

- Innovasjon Norge ga tilbakemelding om at de ville sende ut pressemelding om deres rolle, men ikke med en gang. Jeg burde ha tatt det opp direkte med styreleder eller på annen egnet måte, og sagt at dere gi beskjed. Håndteringa var for dårlig, sier politikeren.

- Alle detaljene i dette var ikke kjent for oss da. Men vi visste nok 7. juni til at vi burde ha gitt beskjed.

Ga intervju

Den andre svikten var valget om å stille opp i Aftenposten Junior, som ble utgitt denne uka.

- Jeg burde aldri ha svart på spørsmål fra Aftenposten Junior. Eventuelt burde jeg ha sagt at dette er en sak som Innovasjon Norge også er involvert i, sier Røe Isaksen.

Han forteller at han valgte å svare fordi særlig det ene spørsmålet var konkret, og handlet om hvorvidt Sommarøy som «tidsfri sone» var noe Stortinget kan komme til å vedta.

- Hva tenker du om at du som statsråd har bidratt til at å gi en usann historie troverdighet, ved å stille opp til intervju i forbindelse med stuntet?

- Det var en stor feil å svare på spørsmål fra Aftenposten Junior. Seinest i dag har jeg unnskyldt meg direkte til avisa i et intervju. Det fortjener de. Jeg gikk inn i en sak som hadde falske premisser, rett og slett.

PROMOBILDE: Slik ble kampanjen framstilt. Beboerne på Sommarøy kvitter seg med klokker og ur. Foto: Innovasjon Norge
PROMOBILDE: Slik ble kampanjen framstilt. Beboerne på Sommarøy kvitter seg med klokker og ur. Foto: Innovasjon Norge Vis mer

Falske premisser

Blant de mange mediene som har trukket sakene sine om Sommarøy, er den globale nyhetsgiganten CNN. I en sak publisert onsdag slår de fast at drømmen om «tidsfri sone» var et markedsføringsstunt signert Norges statsfinansierte turistbyrå Innovasjon Norge, i samarbeid med promoorganisasjonen Visit Norway.

Røe Isaksen mener at det aller mest alvorlige med Innovasjon Norge-saken er at den kan bidra til å så tvil om kommunikasjon fra det offentlige.

- Det kan vi ikke leve med. I seg selv er temaet for kampanjen en ganske uskyldig sak, det er ikke selve innholdet i å ønske seg vekk fra tidspresset som er alvorlig. Det er en stor og alvorlig sak fordi den er markedsført på falske premisser, sier næringsministeren.

- Jeg synes 500 000 kroner er et voldsomt høyt beløp, også. Men det er underordnet i denne sammenhengen. Det er en annen diskusjon om hvorvidt prislappen er for høy.

PROMOBILDE: Kjell Ove Hveding (nummer to fra venstre) ledet den utskjelte klokkekampanjen. Foto: Innovasjon Norge
PROMOBILDE: Kjell Ove Hveding (nummer to fra venstre) ledet den utskjelte klokkekampanjen. Foto: Innovasjon Norge Vis mer

Han vil gå gjennom saken med Innovasjon Norge, for å forsikre seg om at dette ikke skjer igjen.

En konsekvens av saken kan bli at Næringsdepartementet i sitt tildelingsbrev til Innovasjon Norge legger mer tydelige føringer for hvilke kommunikasjonsprinsipper som skal ligge til grunn når Innovasjon Norge er involvert i kampanjer og prosjekter.

- Vi skal også gå gjennom dette internt i departementet, for å se på hva vi kan lære av det, og sikre at vi heller ikke havner i en tilsvarende situasjon.