Anmeldelse: «Suntan»

Tidvis så pinlig at det er vanskelig å se på kinolerretet

Det greske sydendramaet «Suntan» er månedens film på cinematekene i Oslo og Bergen.

TERNINGKAST FIRE: I «Suntan» forsøker hovedpersonen Kostis å gjenoppleve en ungdomstid som aldri har funnet sted, skriver Dagbladets anmelder. Video: Visit Films Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: På tross av-, på grunn av- eller muligens fullstendig uavhengig av økonomisk kriser og massive sosiale utfordringer, har Hellas på 10-tallet seilet fram som en av Europas mest vitale filmnasjoner. Dette skyldes først og fremst Yorgos Lanthimos, som med «Dogtooth» og «The Lobster» har etablert seg som et av kontinentets mest interessante auteurer, men suksessen hans har også bidratt til å løfte fram andre greske regissører som har gjort seg bemerket med smarte og uforutsigbare filmer.

KjærlighetDenne måneden retter Cinemateket i Oslo fokus mot denne nye greske bølgen når de viser samtlige av filmene til Lanthimos og Rachel Athina Tsangari, samtidig som de i likhet med Cinemateket i Bergen viser Argyris Papadimitropoulos’ «Suntan» som månedens film. Selv omtaler Papadimitropoulos «Suntan» som en «coming-of-middle-age film», hvilket er en beskrivelse så god som noen på historien om den innsluttede Kostis’ korte år som landsbylege på ferieøya Antiparos.

«Suntan» begynner som en klassisk fortelling om en sosialt utilpass og emosjonelt underutviklet mann i førtiårene som møter en ung vakker kvinne som han blir betatt og så senere besatt av. Denne fortellingen finnes i et utall forskjellige utgaver, med Hollywood-versjonen, som ender med romantisk kjærlighet – eller i alle fall vennskap og personlig vekst – som den mest utbredte. Papadimitropoulos er imidlertid ikke interessert i verken lykke eller selvinnsikt, og etter hvert blir det klart at det umulig kan ende godt for den ensomme doktoren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.